Spis deg til rynkefri hud

Du trenger syv vitaminer og mineraler.

30.10.08 13:57

(SIDE2): Hvis du vil ha myk, glødende og sunn hud trenger du å gi huden de riktige ingrediensene. Vitamin C, Vitamin E, Selen, Sink, Vitamin A, Betakaroten, og ulike B-vitaminer er det huden trenger for å se best ut.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Helse- og treningsmagasinet Shape har laget en oversikt som viser hvordan du enklest mulig kan spise deg vakrere.

Sjekk hvilke kilder som er de aller beste for å få i deg de essensielle vitaminene og mineralene.

Vitamin A

Virker: Leger hudvevet

Spis: Eggeplomme, østers og fettredusert melk. Du kan også få vitamin A fra mat som inneholder mye betakaroten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: (Art of Taste)

Betakaroten

Virker: Forebyggende og styrkende på hudens forsvarsmekanisme mot solstråler. Reduserer solbrenthet og hudens sensitivitet mot solen.

Spis: Gulrot, tomat, vannmelon, papaya, brokkoli, spinat, søtpotet

B vitaminer

Virker: Hjelper til med å omdanne kalorier til energi og gjør huden glatt og myk.

Spis: Rødt kjøtt, fisk, bananer, fullkorn, peanøttsmør, egg, fjærkre

Vitamin C

Virker: Den sterke antioksidanten hjelper deg å ta vare på Kollagen i huden. Kollagen er viktig for struktur og unngå slapp hud.

Spis: Sitrusfrukt, juice, kiwi, jordbær, tomat, paprika, grønne erter, cantaloupe melon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SNEGLESNACKS:Tomater står høyt på listen over sneglenes yndlingsmat. Foto: Crestock

Vitamin E

Virker: Antioksidanten hjelper til med å holde huden ung ved å redusere produksjon av collagenase, som er et enzym som bryter ned collagen.

Spis: Laks, grønnsaker, magert kjøtt, oliven, sesamolje

Selen

Virker: Skadene vi får av ultrafiolett lys minimeres av antioksidanten.

Spis: Tunfisk, sesamfrø, fullkorn

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Nettavisen

Sink

Virker: Dette mineralet hjelper til med å beholde collagen og elastisiteten i huden din slik at du ikke får saggehud og rynker. Er også bra for at sår skal gro.

Spis: Sjømat, kalkun, svinekjøtt, soyabønner og sopp.

LES MER HELSE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.