RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spis som Jan Thomas

Her er kostholdstriksene til skjønnhets- og stylistekspert Jan Thomas.

(SIDE2): - Hvis jeg ikke spiser bra og trener, går det utover humøret mitt. Jeg blir trøtt og klarer rett og slett ikke tempoet. Men travle dager, sunn mat og trening er min livsstil, og jeg elsker det, sier Jan Thomas til treningsmagasinet Shape Up.

Han er kjent for å være opptatt av trening og kosthold, og har tidligere stilt opp på Side2s treningsserie «11 svette».

Les saken: Mistet buksa på treningsstudio

Men hvordan spiser JanThomas? Her er et knippe av hans mattriks, ifølge Shape Up:

EGG: Omtrent to tredjedeler av eggets innhold er eggehvite. Av hviten får du rent protein, og ikke noe fett. Den består av 88 prosent vann, en del protein og vitaminer i B-gruppen.

KYLLING-/KALKUNBRYST: Kjøtt er dyrenes muskler, og dermed proteinrikt. Hel kylling og kalkun er relativt magre fugler, og fettet fra fugl er ganske mykt ved romtemperatur, noe som sier oss at fettet har en høy andel av umettede, sunne fettsyrer.

SUSHI/SASHIMI: For norsk sushi og sashimi er kveite, piggvar, laks og tunfisk vanlig. Siden fisken serveres rå beholdes all næringen, og dette er dermed den sunneste måten å spise fisk og skalldyr på. Men det kan finnes parasitter i fisk. For å drepe parasittene må fisken fryses ned til minus 20 grader i minst et døgn før fisken kan spises.

PROTEINPULVER: Proteiner i pulverform kan du kjapt blande med vann eller ha i en smoothie. Fordelene med pulver er at det er kjapt og enkelt å lage seg en shake og drikke den, i motsetning til å måtte spise hver tredje time. Proteinpulver inneholder veldig lite fett og tas raskt opp av kroppen, og er derfor bra rett etter trening.

NØTTER: De fleste nøtter er fylt med sunt umettet fett som er til stor fordel for hjertet, og kan beskytte mot kreft, styrke immunforsvaret og øke konsentrasjonsevnen. Mandler er nøtten som gir deg mest fordi den innehoder mye av alt - protein, fiber B-vitaminer, sink, magnesium, jern, fosfor og masse E-vitamin.

Følg med på våre helsesider her.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere