RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Privat (Privat)

Spiser kun to ganger daglig

Sist oppdatert:
Lars Roar Rud gikk ned 18 kilo ved å spise mer fett.

(SIDE2:) - Jeg begynte å spise egg og bacon og gikk raskt ned, sier Lars Roar Rud (40).

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Han følger den såkalte LCHF-metoden, «Low Carb, High Fat», som er blitt svært populær i Sverige. Det er den svenske legen Annika Dahlqvist som stå bak metoden. Som navnet tilsier handler kostholdet om at du bør få i deg lite karbohydrater, og mye naturlig fett.

Mer fett
Rud fant LCHF gjennom å søke på nettet. Han leste seg opp på tankegangen, og begynte å tilsette mer fett i maten, og kuttet sukker.

- Jeg hadde aldri slanket meg før, men i løpet av de siste årene hadde jeg gått opp i vekt. Jeg tror det kan ha en sammenheng med alder, mange reagerer mer på maten med alderen. Jeg reagerte tydeligvis på karbohydrater i en viss alder.

Ved å tilsette mer fett i maten klarte Rud i løpet av en seks måneders periode å nå idealvekten sin.

- Jeg har alltid vært opptatt av ernæring, og tenkte som de fleste at fett er det verste, men det viste seg å være et naturlig næringsstoff.

Til sammen gikk han ned 18 kilo på det meste, og vekten har stabilisert seg.

Hva skal du velge?
For Rud virker LCHF-metoden. For andre er det for eksempel Grete Roede, Fedon, Superfood, eller Vektklubben som gjelder - hvordan skal man finne fram til en metode som fungerer?

Klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth ved 4m-klinikken mener at det ikke er så stor forskjell på de fleste såkalte motediettene.

- Innpakningen er gjerne forskjellig, men de fleste handler om å ha god kontroll på blodsukkeret, sier han og forklarer:

- Har man ikke kontroll får man større insulinutskillelse og man kan utvikle insulinresistens. Spiser man mat som gir høy blodsukkerstigning så takler ikke kroppen det så bra - noe som kan føre til overvekt, diabetes og hjerte- og karsykdom. Det er hovedgrunnen til at kontroll på blodsukkeret er viktig.

Velg det du holder
Det er faktisk ikke så nøye hva slags livsstilsendringsmetode du velger, for de fleste av metodene spiller på de samme prinsippene: God blodsukkerkontroll, mener Lindseth. Det viktigste er at du velger en diett du føler du kan følge over tid.

- Jeg kan forstå at for den vanlige mannen i gata så er det viktig med et konkret opplegg. Men generelt gjør vi det litt vanskelig for oss, med tanke på å følge opp hvor mange prosent fett eller kalorier vi får i oss for eksempel, det er jo ikke sånn vi er skapt. Før man fant på «mye ny mat» som vi egentlig ikke er tilpasset å spise var det ikke noe problem. Før var helsen bedre enn den er i dag. Diabetes og overvekt var bortimot ukjent før, understreker Lindseth.

Han mener det er store likhetstegn mellom mange av de populære diettene, men at avstanden til de statlige kostholdsrådene på den annen side er ganske stor. Lindseth mener at myndighetens råd om karbohydrater og fett aldri har vært godt dokumentert, og er det i langt mindre grad nå: Det har kommet studier de siste årene der tradisjonelle råd direkte er blitt sammenlignet med kosthold med mindre karbohydrater.

- De tradisjonelle rådene taper på så å si alle punkter, hevder Lindseth.

Spiser to ganger daglig
Også for Rud handler det om å holde blodsukkeret stabilt.

- Før var jeg konstant sulten og måtte spise mye og ofte. Nå spiser jeg to ganger i døgnet. Det handler ikke om mengden du spiser, men hva du spiser. Jeg spiser mye smør, kremfløte, egg, fisk og grønnsaker som vokser over jorden.

Ved å følge LCHF-kostholdet holder det for Rud å spise kun to ganger om dagen.

- Jeg spiser ikke frokost, og tar lunsj sånn i 11-tiden. Da er jeg passelig sulten, og spiser gjerne en salat med protein og en del fett. Salaten kan bestå av for eksempel bacon, kylling eller fisk, og seterrømme og olivenolje. Dette holder i 5-6 timer. Jeg spiser middag i 18-tiden, og det består gjerne av en passelig mengde proteiner, en god og fet saus og grønnsaker.

For Rud har det ikke vært noen stor utfordring å følge et bestemt kosthold. Hans beste tips er at man bør prøve ut en diett på kroppen for å vite hva som passer best til akkurat deg.

- Jeg tror man må bruke kroppen som eget forskningslaboratorium og teste ut kosten. Mye går på blodsukkerkontroll, og å holde seg varig mett. Jeg tror det viktigste er å lese litteratur og lære. Man må gjøre seg opp sin egen mening.

Her er et knippe populære dietter:

SUPERFOOD: Mener næringsrik mat er best ved å bruke økologiske jordbruksmetoder. Tanken er å spise mat med mye næringsstoffer, antioksydanter, mineraler eller fiber i rå form. Typisk superfond er bær, krydder, frø, urter. Maten behandles med lave temperaturer for å bevare næringsstoffene. Varmes ikke opp over 40 grader.

FEDON LINDBERG: Står for et lavglykemisk kosthold dvs. et kosthold som gir lav og stabil blodsukkerpåvirkning og en bedre hormonbalanse. Han mener du får stabilt blodsukker av balansert kosthold (proteinrike matvarer, av lavglykemiske karbohydrater, gunstig fett). Mener du bør ha et lavt karbohydratinnhold, og redusere inntaket av brød og poteter.

GRETE ROEDE: Roede-metoden handler om fire pilarer: matglede, mosjon, motivasjon & mestring, og medmennesker. Alt dette må til for å nå varig vektreduksjon. Det handler om sunn mat, og fysisk aktivitet.

VEKTKLUBBEN: Du utvikler din egen vektprofil. Vekt og mål ligger til grunn for programmet som utarbeides til deg. Du loggfører hva du spiser og drikker, og hvor mye du trener, så du får kontroll på eget kaloriforbruk.

ERNÆRINGSFYSIOLOG: Kliniske ernæringsfysiologer er autorisert for kostveiledning. Du kan ta kontakt med en ernæringsfysiolog og få opplæring i hvordan du bør endre ditt kosthold,og få råd om fysisk aktivitet. Du kan og få veiledning ved ulike sykdomstilstander. Både for forebygging og behandling.

LCHF: Kosthold med lavt karbohydratinnhold og en høy fettandel. Mener du legger på deg av raske karbohydrater og spesielt sukker og stivelse.

LES OGSÅ: Spis som en steinaldermann

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere