*Nettavisen* Nyheter.

Spiste seg 50 kg lettere

Jorun Erdal (42) gikk ned hele 50 kg på ett år. Mye av grunnen var sunne matpakker. Få hennes slanketips her.

19.01.06 06:42

(SIDE2): Jorunn Erdal er sanger, og kjent for mange gjennom TV-programmer som Klassefesten og Beat for Beat. Akkurat nå holder hun på med forberedelsene til musikalen West Side Story, og har også kvalifisert seg til finalen i norske Grand Prix sammen med Geir Rønning. For et år siden slanket hun bort hele 50 kg på ett år. Først nå vil hun snakke om det.

Holdt vekten

- Jeg ville først se om jeg klarte å holde vekten, sier hun. Det har hun klart og vektnedgangen har gjort at hun nå er mer fornøyd med livet.

- Nå kan jeg endelig kjøpe en vanlig t-shirt på Hennes & Mauritz, ler Jorun fornøyd. Før måtte hun i spesialbutikker for å kjøpe klær, og måtte alltid planlegge kjøpene sine i forhold til opptredener på TV.

Hun brukte bare ett år på å gå ned 50 kg, og klarte det ved hjelp av Grete Roede kurs, tålmodighet, trening og en sterk vilje.

- Det gikk mye i sunne matpakker og mye gulrøtter, svarer Jorunn på spørsmålet om hvordan hun klarte å bli kvitt kiloene. Nå har jeg nådd matchvekten. Jeg har jo krympet 10 klesstørrelser og gått ned 50 cm rundt livet. Det er jeg stolt av, smiler Jorun.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ikke slankepress

Grunnen til at hun ville ned i vekt var rett og slett at hun hadde lyst til å være mer aktiv og orke mer. Hun har aldri følt noe press om å slanke seg fra den bransjen hun er i, og har vært skånet fra mobbing.

- At folk har hvisket om at de synes jeg er stor har jeg jo opplevd, men det har ikke vært nioe problem. Jeg visste jo det selv, så de har jo bare konstatert fakta, mener Jorun.

- Jeg har alltid vært ganske fornøyd med å være stor, men jeg må si at jeg trives bedre med meg selv som en 50 kg lettere utgave.

Jorunns slanketips til deg:

Ta kontroll over ditt eget liv
Det mentale aspektet er viktig, spør deg selv hva du vil og hvordan du skal gjøre det.

Spis sunn snacks
Bytt ut potetgull og sjokolade med sunne alternativer som blandede mandler, hasselnøtter og rosiner eller assorterte grønnsaker og dipp med yoghurt naturell.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lag en sunn matpakke
Hvis du ikke vet hva dagen bringer, eller når du får mat neste gang. Ta med deg en sunn og næringsrik matpakke, så vet du at ditt neste måltid blir et sunt måltid.

Ikke la andre gi deg dårlig samvittighet
Ikke spis kake eller store, usunne middager bare fordi du er på besøk hos noen som har laget noe godt. Du trenger ikke å ha dårlig samvittighet fordi du selv bestemmer hva du putter i munnen.

Planlegg innkjøpene
Ikke kjøp mat når du er sulten. Lag deg en handleliste slik at du handler det du trenger og ikke det du har lyst på der og da.

Styr unna kiosken
Ikke oppsøk vanskelige situasjoner når du er sulten. Ikke gå innom kiosken når du vet hvor lett du faller for fristelsen til å spise en pølse eller en sjokolade før middag.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.