Gå til sidens hovedinnhold

Sponser KF for å bedre kreativtitet

Inntektene sank drastisk for Reklamebyråforeningen og Kreativt Forum i fjor. Nå har den nye foreningen inngått en sponsoravtale med TV 2 ut 2004.

TV 2 inngår en samarbeidsavtale med den nyfusjonerte bransjeforeningen Kreativt Forum. Avtalen har en varighet ut 2004. TV 2, som er en av Norges største mediebedrifter, ønsker å støtte den nystiftede foreningen i oppstartsfasen.

Pengene kan komme godt med. Kreativt Forum og Reklamebyråforeningens servicekontor hadde i fjor milliontap, tre medlemmer forsvant, mens ett kom til.

Inntektene falt fra 6,8 millioner i 2001 til 4,8 millioner kroner og underskuddet ble på over 650.000 kroner. Gamle KF hadde opplevd svikt i inntektene, og underskudd på over en halv million kroner.

Å starte den nye foreningen, som oppsto som en følge av en fusjon mellom Kreativt Forum og Reklamebyråforeningen, koster penger og det får de nå fra TV 2. Hege Kosberg, markedssjef i TV 2, sier til Propaganda at de er glade for å kunne bidra med økonomisk støtte til Kreativt Forum i en oppstartsfase, noe de mener vil komme dem selv til gode ved økt kreativitet.

- Vi ønsker å støtte Kreativt Forum i startfasen fordi vi tror på den nye organisasjonen og fordi vi er tjent med et godt kreativt miljø, sier Kosberg som påpeker at avtalen i første omgang bare skal løpe ut neste år.

Daglig leder i Kreativt Forum, Sol Olving, innrømmer at de har behov for mer penger i oppstartsperioden.

- Det er klart det er tøffe tider og vi jobber i en konjunkturutsatt bransje. Vi ønsker å sikre økonomien i den perioden vi starter opp foreningen til å bli slagkraftig, sier hun og legger til at den økonomiske støtten kan gi dem økte muligheter til å satse ytterligere på tiltak som øker bransjens synlighet, kompetanse og kunnskap.

- Vi er meget takknemlige for støtten fra TV 2 og ser at vi kan være en nyttig og verdiskapende partner for TV-kanalen gjennom våre medlemmers kunnskap og kompetanse, sier den daglige lederen.

Ifølge Olving er Kreativt Forum også i samtaler med andre medieselskaper om lignende sponsorater.

- Vi snakker med flere aktører, men jeg kan ikke gå ut og si hvem det er, avslutter hun.

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger