Gå til sidens hovedinnhold

Sporløst forsvunnet

I over to uker har lasteskipet Arctic Sea vært sporsløst borte. Maltesiske myndigheter tror det ble kapret i Sverige.

Presidenten Dmitrij Medvedev har nå beordret den russiske marinen inn i letingen etter det russiske lasteskipet Arctic Sea, melder nyhetsbyrået Itar Tass.

Ingen vet hva som har skjedd med skipet som skulle ha lagt til kai i Algerie 4. august. Myndighetene frykter at skipet har blitt kapret i svensk farvann, og ført ut i Atlanteren.

Sent i juli forlot lasteskipet en finsk havn med tømmer verdt 1,3 millioner dollar. Det fire tusen tonn store lasteskipet har en besetning på 15 russere.

Brøt all kommunikasjon
Den britiske kystvakten sier at skipet sist hadde radiokontakt 28. juli da det gikk inn i Doverstredet. Like etter at det gikk inn i stredet, ble radioen som automatisk sender skipets posisjon, slått av.

Sporingssystemet for skip, AisLive, registrerte skipet nord for Frankrike 30. juli. Etter dette forsvant skipet også fra AisLive. Skipet har én gang senere blitt sett utenfor Portugal.

Usikker skjebne
Skipet er registrert på Malta. Maltesiske myndigheter sier at skipet har seilt ut i Atlanteren.

- Det ser ut til at skipet ikke har nærmet seg Gibraltarstredet, noe som indikerer at det har satt kursen ut i Atlanteren, sier maltesiske myndigheter som har fulgt skipet.

- Kommunikasjonen mellom ulike myndigheter med interesse i denne saken pågår for å fastslå skipets posisjon, og tilstanden til mannskapet, heter det i meldingen fra Malta, melder Reuters.

- Kapret i svensk farvann
Maltesiske myndigheter sier at de har mottatt rapporter om at skipet ble bordet av personer som hevdet de var svensk politi 24. juli.

- Skipet ble bordet av åtte til 12 personer, angivelig maskerte og iført klær der det sto ordet «police» (politi) og bevæpnet med geværer og pistoler, hevder myndighetene som videre sier at medlemmer av mannskapet ble bundet, kneblet og fikk bind for øynene. Noen skal ha blitt alvorlig skadd. Personene skal ha avhørt mannskapet om angivelig narkotikasmugling.

Svenske myndigheter skal imidlertid ha avvist at svenske myndigheter skal ha vært involvert.

Usikker skjebne
Cyrus Mody ved International Maritime Bureau (IMB) i London mener at kaprere kan ha ønske om å bruke skipet som et uregistrert «spøkelsesskip», eller gjemme skipet for deretter å kreve løsepenger.

- Vi må bare vente å se om det kommer krav om løsepenger, sier han.

Graeme Gibbon-Brooks, administrerende direktør i etterretningsselskapet Dryad Maritime , som spesialiserer seg på piratvirksomhet, mener det er mer sannsynlig at skipet har blitt tatt av mafia som ønsker å bruke skipet til et konkret formål.

Sjef John Dalby i sikkerhetsselskapet MRM tror at skipet har blitt kapret for å teste sikkerheten i nordeuropeisk farvann.

- Dette er en generalprøve, et tokt for å se hva som er mulig å komme unna med, og for å teste myndigheters reaksjon, tror han.

Andre eksperter som Reuters har snakket med, tviler på at skipet har blitt kapret i det hele tatt.

Reklame

Her får du tak i bålpanner og ekstrautstyr

Kommentarer til denne saken