RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Spritprodusent oppfordrer folk til å drikke mindre

Sist oppdatert:
I disse dager kjører verdens største spritprodusent, Diageo, en kampanje som oppfordrer folk til ikke å kjøpe for mye av deres produkter.

Diageo er blant verdens 30 største annonsører med et årlig reklamebudsjett på nesten 800 millioner dollar årlig (2000 og 2001). Nå kjører de i gang en større kampanje for å overbevise folk om at det ikke er lurt å drikke for mye Smirnoff vodka på en gang.

Kampanjen er et ledd i alkoholprodusentenes forsøk på å avlede all negativ oppmerksomhet rundt deres produkter. Hittil har de store alkoholprodusentene unngått den type oppmerksomhet som har ført til milliardsøksmål mot tobakksprodusenter og fastfood-kjeder. Men det trenger ikke vare lenge.

Forrige uke foreslo den britiske legeforeningen et øyeblikkelig forbud mot all alkoholreklame, i et forsøk på å stoppe det de kaller en epedemi, nemlig den stadig økende andelen av unge folk med alkoholproblemer. Årlig bruker britiske alkoholprodusenter rundt 270 millioner pund på reklame.

Ifølge Financial Times setter verdens desidert største produsent av sprit, likør og øl, Diageo, i disse dager i gang en kampanje i Storbritannia for å få folk til å drikke mindre av deres produkter. Kampanjen, som skal gå på TV, avsluttes med slagordet: "Å vite når man skal stoppe er en bra ting" og er laget av JWThompson.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere