Den islandske vulkanen Eyjafjallajökull har de siste seks dagene lammet hele den europeiske flytrafikken. Europeiske luftfartsmyndigheter mener vulkanens askesky er farlig for jetmotorenes turbiner, og dermed har alle flyene blitt satt på bakken.

Dette sparer klimaet for mye CO2. Det europeiske miljøbyrået (EAA) hevder flytrafikken i EUs 27 medlemsland står for et CO2-utslipp på nærmere 440.000 tonn i døgnet.

Men vulkanen Eyjafjallajökull har også visse klimakonsekvenser. Forskere har beregnet at vulkanen pumper ut mellom 150.000 og 300.000 tonn med CO2 i døgnet.

150.000 tonn i døgnet
Jordforsker Colin Macpherson ved universitetet i Durham anslår at vulkanen pumper ut 150.000 tonn i døgnet. Mens Patrick Allard ved Paris Institute for Global Physics har gjort et estimat på maks 300.000 tonn i døgnet, melder nyhetsbyrået AFP.

Hvis en tar utgangspunktet i et utslipp på 150.000 tonn i døgnet over et helt år, så ville vulkanen ha pumpet ut mer CO2 enn flere europeiske land, som Hviterussland, Østerrike, Portugal, Irland, Finland, Sverige og Norge.

- Hvis vulkanen sender ut 150.000 tonn med CO2 i døgnet, utgjør det 54 millioner tonn i året. Norge har et klimautslipp på cirka 40 millioner tonn i året, noe som er et minimalt bidrag i globalt sammenheng, sier avdelingsdirektør Kjetil Tørseth ved Norsk institutt for luftforskning til Nettavisen.

Ingen innvirkninger på klimaet
Tørseth mener at CO2-utslippene fra vulkanen ikke utgjør noen fare for klimaet.

- Du har jo naturlig CO2-utslipp som er en del av økosystemene, og dette er et balansert budsjett hvor utslippet av CO2 kompenserer med opptaket av CO2. Det som er poenget når det gjelder klimaet, så er det den langsiktige trenden, og ikke en måned med vulkanutbrudd som er det interessante og viktigste spørsmålet, sier Tørseth.

Ifølge eksperter utgjør utslippet fra vulkanen mindre enn 0,3 prosent av det totale CO2-utslippet i verden.

Dette er fortsatt langt større utslipp enn vulkanen.

HER KAN DU SE DE SISTE BILDENE FRA ISLAND:

3175