RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stabilt høye tankrater

Sist oppdatert:
Det har vært lavere aktivitet i VLCC-markedet den siste uken, men ratene er lite endret som følge av lite tilgjengelig tonnasje
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøe ble store deler av juliprogrammene avsluttet sist uke, noe som førte til fall i aktiviteten. Ratene har imidlertid stort sett holdt stand i den Arabiske Gulf, noe Bassøe tilskriver den tynne skipslisten for de nærmeste ukene.

Ratene er også stort sett uendret fra uken før, det sluttes på ws 115 til Korea, som gir 71.500 dollar dagen på timecharterbasis, uendret fra forrige fredag. Vestover er også raten uendret på ws 97,5, som gir 71.500 dollar.

Bassøe har registrert kun 21 ledige VLCC'er for de nærmeste 30 dagene i Gulfen.

God aktivitet i Atlanterhavet ga et lite løft i VLCC-ratene i slutten av forrige uke, og det sluttes nå på ws 127,5, som gir meget hyggelige 82.300 dollar pr. dag.

For suezmax'ene har det vært videre oppgang vest for Suez-kanalen. I Vest-Afrika steg ratene 5 punkter til ws 170 som gir knappe 55.000 dollar dagen. I det indre Middelhav steg ratene 12,5 punkter til ws 167,5, eller drøye 67.000 dollar dagen.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere