Gå til sidens hovedinnhold

Starbucks får gjennomgå i kinesiske medier

Beijing (NTB-AFP): Kaffebarkjeden Starbucks er det hittil siste utenlandske selskapet som får så hatten passer av kinesiske medier. Kjeden beskyldes blant annet for å ta altfor mye betalt av sine kaffetørste kinesiske kunder.

Den statlige kinesiske TV-stasjonen CCTV sendte nylig et sju minutter langt innslag om den amerikanske kaffekjedens overprising i Kina. Ifølge TV-stasjonen koster en stor kaffe latte mye mer i Beijing enn i London, Chicago, Mumbai og de fleste andre steder.

TV-innslaget kom i kjølvannet av en rekke kritiske artikler i kinesiske aviser, som anklager Starbucks for å profittere på kinesiske kunder.

Tidligere i år var det IT-giganten Apple som ble anklaget for elendig kundebehandling og garantipolitikk, «en arroganse uten sidestykke», ifølge kinesiske medier. Kritikken stilnet ikke før Apple-sjefen selv, Tim Cook, offentlig måtte be om unnskyldning.

Også utenlandske legemiddelprodusenter og produsenter av morsmelk har blitt anklaget for alt fra prisjuks til korrupsjon. (©NTB)

Reklame

Strømsjokket: Kun 2,3 % har den billigste avtaletypen