RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Start dagen med proteiner

(Foto: Thinkstock)
Sist oppdatert:
Består frokosten av brød, kan du ende opp med å overspise om kvelden.

(SIDE2): Ifølge den amerikanske ernæringsfysiologen Cynthia Sass er mengden protein til frokost viktig for matinntaket resten av dagen.

Cynthia Sass har en mastergrad i ernæring og sosialhelse. Hun er ernæringsrådgiver for blant annet the New York Rangers og Tampa Bay Rays.

Hun har også skrevet New York Times bestselgeren «Cinch! Conquer Cravings, Drop Pounds and Lose Inches»

- Lett å overspise uten proteiner
- Starter du dagen med frokostblanding eller brødmat kan du risikere å overspise når kvelden kommer. Blant mine klienter ser jeg det hele tiden og en ny studie publisert i «Obesity» bekrefter at å spise en proteinrik frokost kan være nøkkelen til et kontrollert kosthold, sier hun til det amerikanske nettmagasinet SHAPE .

Studien tok for seg tenåringer som vanligvis droppet frokosten. De ble delt inn i to grupper og den ene gruppen fortsatte å droppe frokosten mens den andre gruppen spiste frokost i form av frokostblanding og melk eller andre mer proteinrike varianter. De svarte også på spørsmål om hvor fornøyde de var og om apetitten generelt. I tillegg fikk de scannet hjernen.

Sammenlignet med de som droppet frokost var frokostspiserne mindre sultne. Scanningen viste også at regionene i hjernen som trigger oss til å spise ble mindre stimulert senere på dagen, og utslaget var enda større ved inntak av en proteinrik frokost.

Hvis du er av typen som ikke klarer å holde deg unna skapene på kveldstid så prøv å spise mer proteiner til frokost.

Hver av disse ulike valgmulighetene inneholder minst 10 gram protein:

Gresk yoghurt
En liten porsjon (et lite yoghurtbeger) gir deg 15 gram protein. Hiv oppi tørket frukt, nøtter, frø, havre, skivede mandler og fullkorn - og vips så har du en fullverdig frokost.

Soyanøtter
Bare 1/4 desiliter, som er en liten neve nøtter gir deg 14 gram proteiner av høy kvalitet. Passer bra på havregrøten sammen med kanel og banan.

Cottage Cheese
En halv desiliter cottage cheese gir deg 15 gram med protein. Ha den på en fullkornstoast sammen med skivet frukt, hakkede nøtter og krydder som kanel. Du kan også gå for grønnsaksvarianten med tomater, basilikum, fersk svart pepper og avocado.

Tørket kjøtt eller fisk
En pose med «beef jerky» kan gi deg 12-16 gram protein. Spis gjerne noen fullkornskjeks, solsikkefrø og drikk en liten juice ved siden av for et balansert måltid. Tørrfisk er også perfekt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere