RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Statlig tobakksbaron vant pris på Internett

Sist oppdatert:
Sølvtaggen for oktober går til Virtual Garden Screenplay for høstens statlige skremselskampanje mot røyking.

- Røykekampanjen som kommer til høsten blir sterk og vil skape debatt, lovte helseminister Dagfinn Høybråten i sommer. Nå har kampanjen, som ikke minst har vært dominerende på nettet denne høsten, vunnet sin første pris.

"Hvert år dør 5.000.000 mennesker av røyking." "We don't smoke the shit, we just sell it"." "Cigarette smoking is more addictive than using heroin." er bare noen av sitatene som er blitt brukt i flash-kampanjene på nettet. Mange har kanskje lagt merke til et kinoteppe som går opp og avdekker en rekke av de kaller freak quotes eller frikete sitater.

Inkludert i kampanjen finner man også spillet "Tobakksbaronen". Her kan du leke at du er tobakksbaron og bygge ditt eget tobakksimperium. Med på laget er fire medhjelpere, blant dem markedssjefen Mille, som har bakgrunn fra våpenindustrien og har lært at angrep er det beste forsvar. Mille hjelper deg med å lage reklamekampanjen.

Juryen i Sølvtaggen har funnet frem til kampanjen blant 13 bidrag, der svenske Forsman & Bodenfors dominerte bidragslisten. Røykekampanjen har Sosial- og Helsedirektoratet som avsender, og ifølge juryen viser den hvordan man kan integrere webbaserte aktiviteter med andre kanaler, som TV og kino.

- Den interaktive delen av kampanjen er et godt eksempel på den nye trenden innen nettannonsering. Annonsøren bruker nettets egenart bedre enn tidligere, og de er mer målgruppeorienterte, sier Benedikte Løvdal som til daglig jobber i MSN Norge, men også er medlem av Sølvtaggen-juryen.

- Kampanjen engasjerer de unge, samtidig som annonsene på nett står godt alene. Brukere som ikke har tid eller lyst til å gå inn på nettstedet bak, får med seg hovedbudskapet selv om de kun bruker noen få sekunder på annonsen. Sosial- og helsedirektoratet har vist vilje til å bruke sterke virkemidler for å få fram sitt budskap, samtidig som Virtual Garden har laget en kampanje som engasjerer, både på nett og i andre kanaler, sier Løvdal.

Her finner du kampanjen

Her finner du spillet Tobakksbaronen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere