*Nettavisen* Nyheter.

Steintor ble rundlurt av SMS-svindel

Foto: Espen Bless Stenberg (Nordlys)

Ble fakturert flere hundre kroner for mottatte telefonmeldinger.

I desember ble Steintor Eriksen og familien fristet til å trykke på en annonse på internett som lokket med en Apple iPad som premie, skriver Nordlys.

I ettertid fikk både Steintor og kona Reidun flere SMS-meldinger på begge sine telefoner, men det var ikke før telefonregninga kom i posten at han reagerte.

- Det viste seg at vi hadde blitt belastet for 600 kroner for masse ekstratjenester som vi ikke hadde hadde sagt ja til, sier Steintor

Søkt opp
Reidun Eriksen sier at hun verken oppga epostadresse eller telefonnummer i den påfølgende quiz-konkurransen. Det eneste som skjedde var at hun fikk beskjed om at hun ikke hadde vunnet.

- Jeg oppgir aldri telefonnummer eller noe som helst på internett. Likevel klarte de å leite oss opp og registrere oss på denne tjenesten, sier Reidun.

Sønnen Eirik skyter inn fra sidelinja at han mistenker at selskapet har fanget opp IP-adressen til datamaskinen Reidun har benyttet, og klart å finne fram til familiens telefonnumre.

- Det er ikke noe problem å finne ut av IP-adressen, og så finne ut hvilken adresse datamaskinen står på, sier Eirik Eriksen.

Betalte for avmelding
En IP-adresse er et nummer hver enkelt datamaskin i hele verden får tildelt når den kobler seg opp mot internett. Ved enkle grep og kunnskap, kan man finne lokasjonen til folk som kobler seg opp til nettet.

- Det rare er at selskapet som har belastet oss for 600 kroner, har gjort det via begge telefonnumrene våre. Hadde Reidun lagt inn sitt telefonnummer, så er det ikke dermed sagt at tjenesten skulle havne hos meg.

Nå hører det med til historien at Steintor tidligere aksepterte å støtte Harstad Tigers via samme ordning.

- Det var samme selskap som sto for belastninga. Dette avsluttet jeg, men jeg antar at telefonselskapet har tatt vare på min kontaktinfo, sier Steintor.

Ukentlig
Hver uke fikk de en SMS hver, med invitasjon om å delta i ny konkurranse på internett. Dette SMS-abonnementet kostet 150 kroner i uka.

- Da jeg endelig oppdaget hva som foregikk, fant jeg ut hvordan jeg skulle melde meg av. Etter at jeg hadde gjennomført avmeldinga, fikk jeg til og med en SMS som det sto at avmeldinga kostet én krone. Det er latterlig at noen kan holde på slik, sier Steintor.

Ikke refundert
Reidun innrømmer at hun kanskje var litt for rask å trykke på annonsen, men at man har lett for å være naiv på internett. Nå advarer de derimot andre mot å trykke på slike annonser.

- Så lenge det ikke er et selskap man har kjennskap til, så bør man holde seg unna. Det er skummelt at de leter oss opp, og melder oss på konkurranser som vi ikke har godkjent. Det er svindel.

Ekteparet har ikke klart å få refundert pengene fra selskapet, og har ikke vært i kontakt med forbrukerrådet. Selskapet dette dreier seg om er oslobaserte Sendega. Nordlys forsøkte å ta kontakt med selskapet tidligere tirsdag, uten å lykkes.

Tirsdag kveld, etter at saken er publisert på Nordlys.no, tar daglig leder i Sendega Stian Skoglund kontakt med Nordlys. Han avfeier spekulasjonene om at selskapet har fanget opp IP-adressen og brukt den.

Skoglund påpeker at kundene må selv fylle inn sitt mobilnummer for at de skal ta kontakt med dem.

- Når de fyller inn mobilnummeret får de tilsendt en tekstmelding hvor kundene må bekrefte at man vil ha tjenesten. I tekstmeldingen får de også informasjon om hva tjenesten koster, sier Skoglund.

Han oppfordrer familien til å ta kontakt med han direkte, slik at de kan få en avklaring på hva som har skjedd.

Han påpeker samtidig at om det er slik at et barn har startet tjenesten og kunden aldri har svart på quiz-spørsmålene kan de få pengene refundert.

Les flere saker i Nordlys

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.