*Nettavisen* Nyheter.

Sterk forbrukertillit i USA

Konsumentsentimentsindeksen til University of Michigan ble bedre enn ventet i juni.

19.05.08 00:09

Rundt klokken 15.50 kom den statistikken over forbrukernes forventninger i den amerikanske staten Michigan i juni



I forkanten av offentliggjøringen ventet markedet at indeksen ble på 82,5 poeng.



Fasiten endte på poeng 84,9 juni.



Consumer confidence/Consumer sentiment - USA

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.