*Nettavisen* Nyheter.

Sterk forbrukertiltro i USA

Forbrukertiltroundersøkelsen til Univeristy of Michigan steg mer enn ventet i november

19.05.08 01:02

Indikatoren steg til 93,5 poeng i november, fra 89,6 i oktober.



På forhånd var det ventet 91,3, ifølge Briefing.com.



Delindeksen for nåsituasjonen økte fra 83,0 til 87,6 poeng, mens delindeksen for fremtidige forventninger økte fra 83,0 til 87,6 poeng.



Dette er en foreløpig verdi. Den endelige kommer om to uker.



Bakgrunn

Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.



Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.



En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.



Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.



Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.