*Nettavisen* Nyheter.

Sterk økning i mobilbøter

Antall bilførere som bøtelegges for å snakke i mobilen har gått kraftig opp. Nå advarer UP-sjefen.

13.04.07 10:20

Statens Innkrevingssentral mottok 2.371 forenklede forelegg til innkreving etter at bilister snakket bak rattet uten bruk av godkjent, montert håndfriløsning. Dette er en økning på 49 prosent, eller 781 saker, sammenliknet med første kvartal i fjor, skriver Dagsavisen.

Risikofylt
Flere undersøkelser viser at kan være svært risikofylt å snakke i mobiltelefon mens man kjører bil. En amerikansk forskningsrapport viser at bilførere som snakker i mobiltelefonen får en drastisk forsinket reaksjonstid på flere sekunder før de tråkker på bremsen.

Nå går sjefen i Utrykningspolitiet (UP), Odd Reidar Humlegård, ut og oppfordrer norske bilister til å gjøre bilen til en telefonfri sone.

- Innfør din egen regel om å gjøre bilen din til en telefonfri sone. Gi deg selv den friheten det er å kunne velge å ikke være tilgjengelig på telefon når du sitter bak rattet, sier han til avisen.

Mister konsentrasjon
Bilførere som snakker i mobiltelefon, og kanskje særlig håndholdt mobiltelefon, har ikke bare forsinket reaksjonstid, men har også større problemer med skifting av filer, forbikjøringer, røde lys, å følge med på fartsgrenser, avstanden til bilen foran, kryssende trafikk og andre viktige trafikkregler.

UP-sjefen mener det er krevende å kjøre bil i dagens kompliserte og sammensatte trafikkbilde, og at vi burde vurdere å gjøre bilen totalt mobilfri.

- Vi har eksempler på at håndholdt mobiltelefonbruk under kjøring har ført til alvorlige trafikkulykker. Men kanskje hver enkelt nå bør tenke enda lenger. Det å måtte konsentrere seg om andre ting enn kjøringen, som en telefonsamtale, går ut over din oppmerksomhet selv om du ikke holder i telefonen. Svært få av oss er i situasjoner hvor vi er absolutt nødt til å snakke i telefonen under kjøring. Det kan la seg gjøre å stoppe bilen etter en stund og lytte til beskjeder og ringe tilbake, sier Humlegård til Dagsavisen.

Dyr samtale
Skulle du allikevel velge å fortsette å skravle i mobiltelefonen mens du kjører, kan den uviktige samtalen med en kamerat fort koste deg dyrt. Blir du tatt, må du nemlig ut med 1.300 i bot.

Er du så uheldig at du kommer ut for en ulykke mens du snakker i mobilen, kan samtalen bli betydelig dyrere. Dersom forsikringsselskapet oppdager at du har snakket i mobiltelefon uten å ha fastmontert håndfrisett i bilen, kan de begrense erstatningssummen med opp til 30 prosent.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.