RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sterk VLCC-tankuke

Sist oppdatert:
Eier av supertankere har kunnet glede seg over en sterk utvikling i ratene, mens suezmax-markedet har vist svakhetstegn.
Det har vært store interesse blant befrakterne den siste uken, noe som har ført til høy slutningsaktivitet i VLCC-markedet og økende rater. Det er meldt 53 slutninger av supertankere den siste uken, opp fra 28 uken før.

Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport har antallet tilgjengelige VLCC’er i Midtøsten de neste 30 dagene falt fra 58 til 49 som følge av den gode aktiviteten.

Det er spesielt ratene fra Midtøsten til Fjerne Østen som har steget kraftig, her sluttes moderne enheter nå på worldscale 152,5, opp 27,5 poeng fra forrige uke. Vestover har markedet vært svakere, og ratene er kun opp 2,5 poeng til ws 92,5.

I Atlanterhavet har også VLCC-raten stagnert som følge av et tregt suezmax-marked. Raten er nærmest uendret på ws 120 fra Vest-Afrika til US Gulf.

Suezmax’ene på samme strekning kan notere en liten svekkelse på 2,5 poeng til ws 150. I det Indre Middelhav er suezmax-ratene ned fra ws 157,5 til ws 145 den siste uken. Ifølge Fearnleys ser befrakterne i suezmax-markedet ut til å sitte på gjerdet i påvente av fall i ratene.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) - Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere