Sterke tall og guiding fra Carnival(Ny)

Verdens største cruiserederi Carnival har lagt frem tall som var over det markedet og selskapet ventet. Selskapet hever guidingen for andre kvartal og hele 2004

19.05.08 00:54

Carnival fikk et resultat pr. aksje på 25 cent fullt utvannet, som er over konsensus som lå på 22 cent pr. aksje. Driftsinntektene ble 2 milliarder dollar, som var noe bedre enn konsensus. Konsensus lå på 1,93 milliarder dollar, ifølge First Call.



Netto yield endte på 4,1 prosent over samme periode i fjor, mens selskapet hadde guidet på 3-4 prosents økning. Økningen er i hovedsak en effekt av en svakere dollarkurs. Basert på lokale valutaer ble marginen pr. passasjerdag nær uendret fra samme periode i fjor.



Hever guiding markert

For andre kvartal ser Carnival en økning på voldsomme 10-12 prosent i marginen, noe som skyldes at andre kvartal i fjor var preget av invasjonen i Irak med tilhørende terrorfrykt. Justert for dollareffekten er yielden ventet å stige med 7-9 prosent. For de resterende ni månedene er guidingen for marginen en økning på 6-8 prosent, og 3-5 prosent ved en konstant dollarkurs.



Carnival ser nå et resultat pr. aksje på 34 til 36 cent i andre kvartal, mens konsensus lå på 0,30 dollar. For hele året hever Carnival guidingen fra 2,02 dollar til 2,05-2,15 dollar. Konsensus lå på 2,06 før dagens rapport.



Ser prisøkning

Cruisebransjen har siden terrorangrepene høsten 2001 slitt med press på prisene, men nå ser den mektige Carnivalsjefen Mike Arison tegn til økt priser.



- Det er klart at den sterke wave season (høysesongen for cruisebookinger. red.anm) har vært stimulert av attraktiv prising i markedet. Når bookingaktiviteten nå fortsetter vil prisene øke. Reisende burde dra fordel av disse lave prisene nå siden prisene er på vei opp, sier Arison i en kommentar.



Bestillingsaktiviteten så langt i høysesongen, som i stor grad gjelder første kvartal, er opp 62 prosent i forhold til samme periode i fjor melder Carnival. Samtidig har rederiets passasjerkapasitet økt med 17,8 prosent i perioden. Prisene er også noe høyere enn i samme periode i fjor.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag