RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Sterkere med Yogalates

Sist oppdatert:
En ny kombinasjonstime for trening og meditasjon.

(SIDE2): Yogalates er en blanding av yoga og pilates. Timen lover smidighet, balanse og styrke fra yoga, kombinert med presisjonen, konsentrasjonen og styrketrening av kjernemuskulaturen fra pilates.

- Dette er en dynamisk styrk time som har satt sammen øvelser fra Pilates og Yoga, sier yogainstruktør Grethe Stølan.

Problemer med nakke og rygg?
Timen utføres i en liten sal med dempet belsyning og bakgrunnsmusikk. Her brukes ikke musikken som motivasjon, men som bakteppe. Øvelsene gjennomføres nemlig uavhengig av rytmer og musikk.

- Det er styrke for hele kroppen, men hovedfokuset er mage og rygg. I tillegg vil du oppleve økt bevegelighet. Kjempefin trening dersom man har problemer med nakke og rygg. Muskulaturen styrkes, bevegeligheten økes og dermed vil kroppsholdningen også bli bedre, sier Stølan.

Har man litt yoga eller pilates på samvittigheten vil timen virke velkjent og øvelsene overkommelige. Hvor dypt du klarer å strekke deg og bøye deg er selvsagt individuelt, men du trener jo ut fra ditt eget utgangspunkt og bevegeligheten vil bli merkbart bedre etter noen timer.

Pusten står også sentralt i både yoga og pilates. Dype andedrett og det å puste riktig inn og ut gjennom øvelsen kan være med på å effektivisere øvelsene.

- Det er pusten som styrer tempoet i øvelsene. Dette betyr også at man har god tid til å forklare, slik at deltagerne kan gjøre øvelsene riktig, sier Stølan.

Hun forteller at alle har godt av en time som yogalates og derfor er også målgruppen alle.

- Dette er en time som ikke krever noe forkunnskap fra før. Alle øvelsene blir forklart i fullversjon, samt at man modifiserer slik at alle kan henge med. Dette er en styrke time med hovedfokus på kontroll, pust og holdning. Ved siden av bør man selvfølgelig også trene kondisjon, sier Stølan.

Bli bevisst kroppen din
Hun forteller at dersom man ellers trener mye styrke med vekter, er timen også perfekt som tilleggstrening.

Man blir godt kjent med kroppen sin og kontrollen man øver på i timene er lett overførbare til hverdagen.

- I en stresset hverdag, kan det være godt å bli kjent med sin egen kropp og ikke minst pust. Mange av oss har en stillesittende jobb, hvor man kan få svak ryggmuskulatur og skuldrene faller frem. Her får vi styrket hele «holdningsmuskulaturen» samt åpnet opp i brystet. Timen kan hjelpe til å bevisstgjøre egen kroppsholdning.

Dette syns vi: Timen ble gjennomført etter en hard kondisjonstime og det var en perfekt avslutning. Deilig med skikkelig strekk selv om kroppen var litt mørbanket og dirret litt under de statiske styrkeøvelsene. Etter en slik time blir man automatisk bevisst sin egen holdning og går ut døren med hevet hode. Det har også en terapeutisk effekt i form av at tankene får fare, skuldrene senker seg og fokuset er hundre prosent i øvelsen.

Timen blir satt opp på Sats i månedsskifte januar/februar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere