*Nettavisen* Nyheter.

Stille uke for tank

Verdens shippingmarkeder er på vei inn i en stilel uke og dette kan gi nye fall i ratene for stortank.

18.05.08 23:58

Denne uken feires det kinesiske nyttår i store deler av Asia og som vanlig forventes det en døperiode i shippingmarkedene, blant annet i stortankmarkedet.



Aktiviteten sist uke var ikke den helt store og denne uken kan påregnes å bli enda svakere. Rateutviklingen har vært svak de siste to ukene, og skipsmeglerhuset P.F. Bassøe ser ikke noe håp for en endring denne uken.



Raten på VLCC-strekningen Midtøsten til Sør-Korea falt med nye 2,5 poeng til wordscale 67,5 ifølge meglerhusets ukentlige markedsrapport. Det gir en dagrate på 45.700 dollar. Vestover fra Midtøsten holdt ratene seg uendret på ws 47,5, eller 31.500 dollar per dag.



Når det gjelder tonnasjetilgangen i den Arabiske Gulf så viser oversikten en bråte med ledige VLCC'er med enkle skrog, mens listen over moderne tonnasje med doble skrog er en av de kortere.



Tatt i betraktning denne ukens feiring i Asia og spriket i tonnasjelisten erkjenner Bassøe at noen trend for uken er vanskelig å spå, men betegner VLCC-markedet generelt svakt.



Ratene har også kommet ned i Atlanterhavet den siste uken, fra ws 85 til ws 80, som gir 56.800 dollar per dag.



Suezmax-markedet har vært den siste ukens lyspunkt med en kraftig opptur fra ws 105 til ws 130 på strekningen Vest-Afrika til østkysten av USA. Det gir 51.000 dollar per dag.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.