RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stiller spørsmål ved reklamekampanje rettet mot ulovlige innvandrere


KAMPANJE: Frem til de nye reglene trår i kraft fra 1. september, vil slike plakater bli satt opp i forbindelse med kollektivtrafikk over hele landet. PR-rådgiver Jarle Aabø mener kostnaden på 1,3 millioner er høy, i forhold til antall personer de retter seg mot.
KAMPANJE: Frem til de nye reglene trår i kraft fra 1. september, vil slike plakater bli satt opp i forbindelse med kollektivtrafikk over hele landet. PR-rådgiver Jarle Aabø mener kostnaden på 1,3 millioner er høy, i forhold til antall personer de retter seg mot.
Sist oppdatert:
UDI bruker 1,3 millioner for å nå maks 18.000 personer.

På bussholdeplasser, trikk, t-bane, ferjer og stasjoner over hele landet har UDI hengt opp plakater på flere forskjellige språk, for å nå frem til ulovlige innvandrere. Plakatenes budskap er at det kuttes kraftig returstøtten fra og med 1. september.

Søker man før denne fristen vil en trebarnsfamilie fra Irak kunne få med seg til sammen 330.000 kroner for å starte et nytt liv i hjemlandet.

Dersom en trebarnsfamilie søker etter 1. september, og etter utreisefristen, kan de ende opp med kun 20.000 kroner til sammen.

På UDIs hjemmesider er det opplyst hvor mye man kan få i returstøtte, etter hvilket land man kommer fra.

- En høy pris per person

PR-rådgiver Jarle Aabø mener plakatene reiser en debatt om dette er en kostnadseffektiv måte å nå frem til de aktuelle personene på.

- Jeg tror det er få ulovlige innvandrere som ser dette i forhold til hvor mye det koster. Skiltet er blant annet på arabisk, hvor mange er det som passerer det som er en ulovlig innvandrer? spør Aabø.

UDI har betalt totalt 1.299.530 kroner for kampanjen. De anslår at det finnes mellom 11.000 og 18.000 ulovlige innvandrerere i Norge.

Dermed blir kontaktprisen 66 kroner per ulovlige innvandrer.

Fakta: Returstøtte

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Hvis man er i Norge uten gyldig oppholdstillatelse, er man lovpålagt å returnere til hjemlandet sitt. Personer som har fått avslag på oppholdstillatelse kan søke om støtte til å reise hjem og starte et nytt liv.

Fra 1. september blir det et kraftig kutt for dem som søker etter utreisefristen.

Hvor stor summen er varierer etter hvilket land man kommer fra. Mens en trebarnsfamilie fra Irak kan få opp til 330.000 kroner om de søker før 1. september, kan en trebarnsfamilie fra et land uten lignende returprogram, få 70.000 kroner.

Etter 1. september vil en familie med tre barn kun få 20.000 kroner.

- Det er en ganske fet reklamekampanje. De har rause budsjetter. Det er det ingen tvil om når du har en kontaktpris som er så høy per person, sier Aabø.

Men han legger til at han forstår at dette en en gruppe personer det er vanskelig å nå.

- Det kan godt hende at det er en effektiv måte å nå disse de vil nå på, men at kostnaden er høy er det liten tvil om, sier Aabø til Nettavisen.

- I overkant råflott

På sin egen Facebook-profil har han skrevet et innlegg hvor han stiller dette spørsmålet: «Er det i overkant råflott å bruke 1,3 millioner kroner på en utendørsreklame for å nå så få med statlig informasjon?»

Å gi et konkret svar på sitt eget spørsmål vil han ikke. Men han mener det er et godt utgangspunkt for en debatt.

- Det er en ganske ny problemstilling innenfor reklame og kommunikasjon, sier han.

UDI: - Sett effekt allerede

Kampanjen startet 13. juli og skal pågå frem til 1. september når endringene i returstøtten trer i kraft. Til Nettavisen opplyser UDI at de har merket en effekt allerede etter en uke.

- Vi har sett en stor økning i antall treff på våre nettsider med informasjon om endringene. Økningen er på 209 prosent fra de siste fem dagene før kampanjen startet til de fem første dagene etter at kampanjen startet, fra 952 til 2945, skriver enhetsleder i UDI, Knut Henrik Berntsen, i en e-post.

Han legger også til at det er en stor økning i besøk på de flerspråklige sidene, og sider på engelsk. Berntsen mener det viser at de har truffet riktig målgruppe.

- Reduserte priser

Therese Bergwitz-Larsen, seniorrådgiver i kommunikasjonsstaben ved UDI, forteller også at de har fått sterkt reduserte priser på trykk og eksponering av kampanjen.

- Er 1,3 millioner en høy pris, i forhold til hvor mange dere når med denne kampanjen?

- Jeg vet at vi har fått en veldig god pris på kampanjen. Så må man også ta i betraktning hvor mye det koster å ha disse personene boende i Norge, sier hun til Nettavisen.

Grunnen til at UDI har valgt kollektivtransport som kanal, er at de ser dette som en sikker arena for å nå de 11.000-18.000 som de mener har ulovlig opphold i Norge, men som ikke bor i mottak.

Nytt tilbud til innvandrer som er ulovlig i Norge, informeres det nå om på arabisk og andre fremmedspråk i 32 norske...

Posted by Jarle Aabø on Monday, July 20, 2015

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere