RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stopp sulten

(Thinkstock)
Sist oppdatert:
De naturlige måtene å få metthetsfølelse på.

(SIDE2): Mange sliter med at de mer eller mindre konstant småspiser etter måltider - fordi de ikke føler seg mette. Det kan påvirke vekten, men er heller ikke særlig sunt for tennene eller fordøyelsen.

Men det finnes måter å stoppe sulthetsfølelsen på, som ikke innebærer kunstige metoder eller drastiske tiltak.

Dailymail.co.uk har listet opp forskjellige ting du kan putte i deg - for å stoppe suget etter mer.

Eple
All frukt og grønnsaker får én til å føle at magen er full og mett. De inneholder vann, luft og fibre, som sender signaler til hjernen om at man har fått nok og er mett.

Forskerne mener derimot å ha funnet at spesielt epler effektive i så måte.

Når de er fordøyd, produserer de hormonet GLP-1, som sender signaler til hjernen om at du er mett - også før du er stappa.

En amerikansk studie viser at man spiser 15 prosent færre kalorier etter å ha spist et eple før et måltid. Trikset er altså å få i seg slike matvarer først i et måltid.

Chili
Bare et lett dryss opphakket chili i maten er nok til å gi effekt - det stopper sulten. Årsaken er capsaicin - det som gjør at chili brenner. det øker energinivået, samtidig som det reduserer småspisingen.

Og dersom du ikke pleier å spise chili? Vel, det har faktisk enda bedre effekt da, så det er bare å gomle i seg...

Tang
Starter du dagen med et glass tang, så kan de tvære oppskriften på å holde seg slank.

nederlandske forskere har oppdaget at tang har et naturlig slankende fiber, som minsker sultfølelsen med 30 prosent.

Årsaken er at det fra flytende form endres til geléform på vei til magen - og dermed etterligner det følelsen av å ha mat i magen og senker tempoet på fordøyelsen.

Grønn te
Grønn te inneholder catechins, som er med å øke forbrenningen. Tre til seks kopper om dagen øker cellenes forbrenning med 40 prosent, og øker også fettforbrenningen.

Det er kombinasjonen kaffein og flavonoider i teen, som er årsaken. Teen inneholder også antioksydanter, som forskerne tror har innvirkning på hormonet leptin - som igjen innvirker på appetittkontrollen.

Egg
Egg er blant den beste kilden til protein - og dermed også nøkkelen til å holde vekta stabil.

Eggerøre på to egg til frokost gjør at man dytter i seg færre kalorier resten av dagen.

Sitron
Den gule sure inneholder pectin, et naturlig fiber, som sakker ned på fordøyelsessystemet slik at man føler seg mett lenger.

Det er også med på å senke tempoet sukker absorberes i kroppen, og dermed unngår man at blodsukkeret faller raskt og man får et snæcks-behov.

Vitamin C er også med å hjelpe til å produsere carnitine - en aminosyre som hjelper kroppen å forbrenne fett. En undersøkelse viser at voksne med nok C-vitamin, forbrenner 30 prosent mer fett i løpet av en treningsøkt enn de med lavere nivå.

Vann
Ikke bare kjenner man seg mettere dersom man drikker vann, men det hjelper også på dersom man vil ned noen kilo.

En undersøkelse fra 2010 viser at det å drikke mer vann enn normalt, er like effektivt som å gå ned på kaloriinntaket - man spiser nemlig mindre siden man kjenner seg mett.

Hvitløk
Den lille hvite løken inneholder allicin, som er opphavet til den karakteristiske lukten - men som også stimulerer nervesystemet slik at de frigjør hormoner som adrenalin. Det igjen øker forbrenner flere kalorier.

Søvn
Mange av de allerede nevnte hormonene er med på å stoppe sultfølelsen - men forsvinner de, så vil vi igjen føle oss sultne.

De som sover mindre enn åtte timer om natten, har lavere nivåer av disse stoffene - og veier mer.

Kanel
En skandinavisk undersøkelse viser at grøt med kanel på reduserte insulinproduksjonen, i forhold til de som spiser grøt uten kanel.

Insulin forandrer overskuddsbeholdningen av sukker til fett, og dermed kan kanel vise seg å ha innvirkning på det. I tillegg øker det metthetsfølelsen ved at magesekken tømmes saktere.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere