*Nettavisen* Nyheter.

Stor aktivitet og stigende rater

Det har vært en kraftig oppgang i tørrbulkratene den siste uken, og aktiviteten meldes å være høy. Det er rederne som nå har initiativet

19.05.08 00:48

Tørrlastindeksen på Baltic Exchange har den siste uken steget voldsomme 18 prosent, og lå onsdag på 3.545. Oppgangen har kommet i alle deler av markedet ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys.



For det minste bulksegmentet, Handy, så har ratene i Stillehavet steget fra 16.750 dollar dagen for en rundtur til 22.000 dollar dagen. Positiv utvikling også i Atlanterhavet hvor ratene er opp drøye 1.000 dollar til 18.250 dollar pr. dag. Fearnleys anslår nå 1 års kontrakter til å gi 18.5000 dollar pr. dag. For kortere timecharter ligger ratene på 25.000 dollar dagen



- Rederne utsetter nå alle forhandlinger så sant de ikke har spottonnasje å slutte. En vent og se holdning er det vanlige mønsteret. Noe redere begynner nå å bli interessert i periodekontrakter, skriver Fearnleys i sin ukentlige rapport.



For de mellomstore skipene, Panamax, er trenden den samme, ratene har steget kraftig i alle markeder, men spesielt i Stillehavet og Asia. En rundtur i Fjerne Østen gir nå 26.000 dollar dagen, mot 21.5000 dollar bare for en uke siden.



Periodemarkedet viser en lignende tendens, og det forlanges nå 24-25.000 dollar dagen for 12 måneders timecharter opp fra 20.000 for en uke siden.



Fearneleys er imidlertid usikker på hvor lenge oppturen kan var. De peker på at kornmarkedet fra Brasil nå er dekket opp.



Utvikling for de store bulkskipene i, capesize, har fulgt samme mønster som i de andre markedene. Både spot og timecharterrater er markert opp.



Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.



Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.



Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.



Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.