RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stor tankaktivitet etter ratekutt

Sist oppdatert:
Tankrederne måtte kutte ratene sist uke for å få i gang aktiviteten. Allerede denne uken kan det igjen bli rolig i VLCC-markedet i Midtøsten
Det ble gjort omkring 40 VLCC-slutninger i den Arabiske Gulf sist uke. Ifølge P.F. Bassøe er det den mest aktive uken siden midtvinters. Den høye aktiviteten kom ifølge skipsmeglerhuset som følge av at rederne kuttet ratene betraktelig, noe som fikk befrakterne ned igjen fra gjerde.

Moderne VLCCer fikk sist uke worldscale 80 for reiser fra Gulfen til Sør-Korea, et fall på 17,5 punkter. Ratene ligger på timecharterbasis på 44.300 dollar pr. dag. Vestover fra Gulfen falt ratene 10 punkter til ws 70, som gir knappe 50.000 dollar pr. dag. Dette presset også ned ratene fra Vest-Afrika til USA, som ligger på ws 85, eller 49.000 dollar dagen.

Bassøe tror imidlertid aktivitetsøkningen kan bli kort i det store deler av Asia har ferie denne uken. På den positive siden så tok den høye aktiviteten vekk mye av tonnasjeoverhenget, og det er nå meldt 27 VLCC/ULCC'er ledige i Midtøsten de neste 30 dagene. Av disse er kun 7 skip med doble skrog.

I suezmax-markedet har det vært en ny treg uke, og ratene har igjen falt markert. Fra Vest-Afrika til Østkysten av USA falt ratene med 15 ws-punkter til ws 107,5 , som gir rater på drøye 30.000 dollar pr. dag. I Svartehavet raste ratene 17,5 punkter til ws 122,5, som gir 42.600 dollar pr. dag.

Bassøe mener trenden for suezmax markedet fortsatt er svak.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere