OSLO (Nettavisen): Britiske myndigheters operasjon for å hente hjem strandete reisende har en prislapp på 100 millioner pund - tilsvarende 1,1 milliarder norske kroner.

Så langt er 14.500 mennesker hentet hjem.

I mellomtiden har norske Ving-kunder fått en beskjed som gjør at mange kan puste lettet ut.

Konkursen i morselskapet Thomas Cook Group skapte stor usikkerhet for rundt 9000 norske Ving-kunder som var på reise mandag og enda flere som har bestilt reise med selskapet de neste månedene.

Nettavisens livestudio gir deg de siste oppdateringene om konsekvensene etter Thomas Cook-konkursen.

- Vi i Ving Norge har jobbet intenst det siste døgnet, og nå er vi bare veldig glade. Vi fortsetter å ha fullt fokus på de fantastiske gjestene våre, som har vært utrolig tålmodige og støttende i disse vanskelige timene, uttalte informasjonssjef i Ving Norge, Siri Røhr-Staff, ifølge en pressemelding fra selskapet klokka 20.30 mandag.

Egne juridiske enheter

Ving opplyser at Vinggruppen - med Ving, Spies, Tjäreborg, Globetrotter og flyselskapet Thomas Cook Airlines Scandinavia, som er egne juridiske enheter - fortsetter virksomheten og at trafikken skal gå som vanlig igjen tirsdag.

Lettelse

Beskjeden ble mottatt med stor lettelse blant mange reisende som var på ferie da beskjeden om konkursen i Thomas Cook Group kom mandag og blant dem som har bestilt ferie med selskaper i Ving-gruppen.

- Gledelig nyhet for oss som har bestilt tur i november, skriver en av kundene på Facebook.

- Kjempegreier. Skal reise onsdag og er veldig glad for at det blir tur, men mest glad for at det ordnet seg for Ving og alle ansatte og at vi kan fortsette å reise med dere, skriver en annen.

- For sein beskjed for oss

Men ikke alle er like fornøyde:

- Absolutt for sein beskjed for oss, skulle ha reist i morgen tidlig. Sendt krav til reisegarantifondet, for vi fikk beskjed om at tur i morgen kunne vi bare glemme. Vi bestilte ny tur som vi garantert får gjennomført. Nå er jeg veldig spent på refusjonen. Flott for Ving, uvisst for oss, skriver en kvinne fra Vennesla på Vings Facebook-side.

156.000 briter berørt

I Storbritannia er avisforsidene tirsdag preget av konkursen i Thomas Cook-group og konsekvensene for briter på feriereise.

En stor operasjonen, som er døpt «Matterhorn» startet mandag. Regjeringen har bedt organisasjonen Civil Aviation Authority (CAA) gjennomføre det som er den største flybroen i Storbritannia i fredstid. Prislappen er 100 millioner GBP. Da Thomas Cook varslet konkurs var 156.000 briter strandet i 18 land rundt om i verden. Innsatsen med å få dem hjem vil fortsette i to uker, skriver Mail Online. I mellomtiden tilbringer tusenvis av reisende ventetida på benker og feltsenger, skriver avisa.

Samtidig kommer meldinger om reisende som har måttet booke om og nå blir rammet av stigende flypriser fra konkurrerende selskaper.

Parlamentarikeren Justin Madders (Labour) er en av dem som kritiserer reiseselskap for å sko seg på Thomas Cook-konkursen. Han forteller om en person som opplevde en prisstigning på 500 prosent da de måtte booke om en bryllupsreise til Mexico.

- Jeg håper folk nå tar en nøye kikk på hva TUI UK og andre reiseselskaper gjør siden det ikke vil kunne forsvares om de skor seg på Thomas Cooks undergang, skriver Madders på Twitter.