RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Storby med kontraster

Sist oppdatert:
Skyskrapere og grønne åssider ligger foran deg når du speider over fra Hongkongs fastlandsside og bydelen Kowloon. Begge områdene har mye å by på.

(SIDE2): Dette er en storby som har tatt hensyn til sine innbyggere. Hongkong er kanskje kjent for sine høyhus og travle gater, men en grønn lunge er aldri langt unna. For en sliten turist er dette ideelle oaser å hvile slitne føtter. Et utendørs bad i det offentlige bassenget i Kowloon Park koster heller ikke all verden.

  • Se flere bilder nederst i saken.

Britene må ha tatt med seg sin fascinasjon for parker når de fikk kontroll over regionen gjennom en 99 år lang leieavtale som ble underskrevet 9. juni 1898.

Finn en sti

I tillegg til de mange parkene på fastlandssiden Kowloon, er det laget et lite nettverk av stier opp langs åssidene av selve øya – Hongkong Island. Victoria Peak ruver ikke høyere enn 552 meter, men her får man både utsyn mot høyhusene og den travle havnen inn mot fastlandet, i tillegg til utsikt ut mot Sørkinahavet. Turen opp for egen maskin koster noen kalorier, men litt trening under en storbyferie kan vel ikke skade.

Vel nede i byen igjen er det heller ikke så vanskelig å bevege seg rundt om på beina. Gågatene er mange og store deler av havneområdet er gjort om til rekreasjonsområder for byens innbyggere.

Elegante byggverk

Fra havnen på Kowloon-siden kan de elegante skyskraperne på øya nytes der de bader i kveldssola. På den sentrale og vestlige del av Hongkongøyas nordside er det moderne arkitektur som preger bybildet. Disse monumentale bygningene langs havnen er en av byens naturlige turistattraksjoner. Kontrasten til de grønne åssidene i bakgrunnen kunne ikke vært større.

Store kjøpesentre på begge sider av den travle havnen gjør det også mulig å vandre rundt innendørs i timevis.

Shoppingturister var det kanskje flere av for noen år siden, men det lave skattenivået gjør Hongkong til et yndet reisemål for denne typen av aktiviteter. Innen elektronikk har prisene over tid jevnet seg ut i forhold til mange andre byer i Asia.

Billig transport

I et slikt kompakt samfunn er offentlig transport en nødvendighet for at hverdagslivet skal kunne gå normalt. For under to kroner går det an å komme seg fra fastlandet til hovedøya med ferger som går hele døgnet. T-banen bringer deg også effektivt over sundet, men da gjennom tunneler et godt stykke under vannoverflaten. I tillegg finnes det busser og trikk som bare opererer på Hongkong Island.

Tar man sjøveien med en Star Ferry og bruker beina som transportmiddel, får man et mye bedre bilde av denne travle byen som etter den kinesiske overtagelsen har fått det noe kludrete navnet, Folkerepublikken Kinas spesielle administrative region Hongkong. På sjøen seiler kinesiske junker med røde seil, side om side med enorme frakteskip. I de travle gatene blander turistene seg med flittige arbeidsfolk som er ute på sine ærend.

Enkelte dager kan smogen ligge tungt over byen, men til å være bosted for rundt 7 millioner innbyggere er Hongkong en forfriskende by. En blanding av store grønne arealer og litt god sjøluft kan være grunnen til at man raskt blir glad i denne høyteknologiske metropolen. Begrenset biltrafikk har helt klart sine positive sider.

Her får man mye av alt. En moderne bystruktur og asiatisk kultur blandes til en intens opplevelse av de allerede nevnte kontrastene.

Tilbud til alle

Ellers har Hongkong det meste av tilbud en kan forvente seg av en storby. I jungelen av restauranter og barer er det bare å velge fra øverste hylle. Sjekk med turistguidene for å finne det som passer i din prisklasse.

Blir Hongkong for mye storby kan en tur med bussen til markedet i landsbyen Stanley være et passende avbrekk. Ellers finnes det både turstier og strender om trengselen blir litt for stor i sentrumsgatene.

Les flere reisesaker her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere