RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Store penger i stjålne bilder

Bare narkotika og våpen er større business på svartebørsen. Kunsttyveriet har femdoblet køen på Munchmuseet.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Godt polstret i montre, beskyttet som enhver besøkende var en potensiell ny tyv, ligger de der. Edvard Munchs Skrik og Madonna. Maleriene er mer etterspurt enn noensinne.

NA24 - din næringslivsavis

Til og med søndag er det mulig å se de stjålne kunstverkene på Munchmuseet, slik de ser ut etter tyvenes behandling av dem. Deretter kan man aldri mer se bildene slik. De skal restaureres etter tyvens hardhendte behandling - i ett helt år.

Man skulle kanskje ikke tro kunst var så etterspurt i underverdenen, og altså nesten like mye som våpen og narkotika, dersom man er den typen som frekventerer kunstgallerier, de oppleves ofte både tomme og golde. Men denne uken har museet på Tøyen i Oslo femdoblet besøket sammenliknet med samme tid ifjor.

Trekker folk
Det er ikke som om Munchmuseet har vært plaget med flere besøkende enn museet har kunnet håndtere opp gjennom årene. Ifølge OsloPuls er det noen som mener det vil komme flere enn på Vålerengas hjemmekamp mot Ham-Kam på Ullevål til søndag. Til den kampen ventes 12.000 tilskuere.


Så mange mennesker klarer ikke museet å håndtere. Men museet har forventninger om besøket for å se de stjålne maleriene. Neste uke sendes det ut en oppsummerende pressemelding. Det er så langt ingen tvil om at besøket har vært høyere enn forventet. Museet melder om «stor tilstrømming» av besøkende.

På torsdag var det over tusen besøkende på museet. I fjor var det bare 200 på samme tid.

Titusenvis av stjålne verker
Munchs tyver føyer seg inn i rekken av mange. Verdens tredje største svartebørsmarked er kunstmarkedet. Interpol opplyser at mer enn 25.000 kunstverk er stjålet i disse dager. Det er malerier av Rembrandt, van Gogh, Renoir og Picasso, skriver journalist Simon Houpt i boken «Museum of the Missing - a history of art theft».

Det startet med invasjonsstyrker og fortsatte med nazistene under andre verdenskrig. Nå har det eksplodert, som en mer sofistikert arena enn narkotika og våpen. Det er særlig Tyskland, Russland, Frankrike og Italia som blir plaget av disse hakket mer sofistikerte forbryterne. Og i august 2004 var det noen som fant veien til Tøyen. Som en skriver om boken til Houpt: «I disse dager er ingen kunstners arbeid trygt».

Interpol har ikke noen konkrete tall over svartebørsmarkedet, men at kunsttyveri er det tredje største markedet etter våpen og narkotika, forsvares av det blir nevnt som det på internasjonale konferanser. En av grunnene til at Interpol sliter med å slå harde tall i bordet er at bare 60 av 186 medlemsland sender inn data over kunsttyveri.

En av ti returneres
Det er et generelt problem. Politiet har ingen tradisjon for å prioritere arbeidet med stjålet kunst. Samtidig som heller ikke myndighetene har ønsket å satse penger på dette.

- Å stjele kunst kan være svært attraktivt. Risikoen for å bli tatt og strafferammene er lav i forhold til gevinsten, har Kenneth Didriksen i Økokrim sagt til TV 2 Nettavisen.

Ifølge Interpol blir 90 prosent av kunsten aldri brakt tilbake til eierne. Med andre ord er det en svært sjelden mulighet på Tøyen for tiden.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere