RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Storspillene vi glemte

Sist oppdatert:
I det fantastisk gode spillåret 2007 gikk flere perler under radaren. Her er andre del av storspillene vi glemte.

(Spillmagasinet): 2007 har kanskje vært tidenes beste spillår, vi har nesten fått en glimrende tittel i måneden og i november skled det helt ut. Blant annet ga fjoråret oss «God of War 2», «BioShock», «Mass Effect», «Assasins Creed» og «Super Mario Galaxy» - bare for å nevne noen.

Som vanlig har en rekke gode titler havnet i skyggen av de med de mest kjente navnene og/eller største reklamebudsjettene. Her er andre del av spillene vi mener fortjener en plass i hylla og hvorfor vi tror det gikk galt.

Del 1:Gikk du glipp av disse perlene?

Resident Evil 4: Wii Edition

Actionskytespill - Wii

Hva?
Actioneventyret «Resident Evil 4» er et av tidenes beste spill og imponerte alle da det ble sluppet på GameCube i 2005. «Wii Edition» byr blant annet på GameCube-versjonens suverene grafikk, alt ekstramateriale fra PS2-varianten, og et kontrollsystem som får de andre utgavene sine til å blekne. Med andre ord har et allerede fabelaktig spill blitt enda bedre. [ Les anmeldelsen ]

Hvorfor gikk det galt?
«Resident Evil 4» finnes til GameCube, PS2 og PC, og ihvertfall de to første utgavene har solgt bra. Vi tror derfor at de fleste som er interessert i «Resident Evil 4» allerede har det, og Wii-versjonen inneholder ikke nok nytt til at den er verdt å kjøpe hvis du eier en av de andre. Ihvertfall ikke til fullpris

Rogue Galaxy

Rollespill - PS3.

Hva?
Japansk rollespill som viser at utviklerne fra soloppgangens land kan gjør noe nytt når de vil. «Rogue Galaxy» forteller den spennende historien om en gjeng rompiraters jakt på en stor skatt, og byr blant annet på en rekke varierte omgivelser og utfordrende og underholdende kamper. Hvis du elsker å fikse på folkene dine er for øvrig dette spillet ditt, figurutviklingsdelen er enorm. [ Les anmeldelsen ].

Hvorfor gikk det galt?
I tillegg til at spillet ikke ble særlig mye reklamert for og derfor forble ukjent for folk flest, tror vi at de fleste potensielle «Rogue Galaxy»-fans hadde forlatt PlayStation2 da det ble sluppet i september. Eventuelt så var PlayStation-rollespillfansen fortsatt opptatt med det like fabelaktige og mye mer kjente «Final Fantasy 12».

Sega Rally

Bilspill - Xbox 360, PS3 og PC.

Hva?
Den tidligere spillkjempen Sega er eksperter på å lage kjempeharry, men veldig morsomme bilspill – og det første «Sega Rally» på en hel haug år er et av de beste. Blant annet er kontrollen og måten bilene påvirker omgivelsene helt fabelaktig, de graver seg ned i enkelte typer terreng og lager spor som du som oftest vil unngå. [ Les anmeldelsen ]

Hvorfor gikk det galt?
«Sega Rally» er så arkade og hardcore som et spill kan få blitt – før du mestrer kontrollen er bilene grusomme å ha med å gjøre, og motstanderne er nådeløse. Heldigvis blir spillet bedre jo mer du spiller og når alt sitter er det fabelaktig. Dessverre for «Sega Rally» foretrekker folk flest å ha det gøy fra første sekund, og vi tror at det kombinert med en rekke knallsterke konkurrenter er grunnen til at denne rallyperlen ble stående igjen i butikkhylla.

Skate

Sportsspill - Xbox 360 og PS3.

Hva?
EA er mest kjent for å dytte ut oppfølgere og uoriginale lisensspill, men skatespillet «Skate» viser at de også kan lage helt nye spillserier. Spillet ligger mye nærmere virkeligheten enn for eksempel «Tony Hawk» og lar deg fritt utforske en stor by som er bygd for skating. Noe av det beste med spillet er det deilige og intuitive kontrollsystemet, du trikser ved å gjøre diverse bevegelser med høyre styrespak og et par trykk på skulderknappene i ny og ne. [ Les anmeldelsen ]

Hvorfor gikk det galt?
Akkurat som «Sega Rally» er «Skate» veldig lite nybegynnervennlig, selv om kontrollen er intuitiv går de første timene stort sett med til å gå på trynet. Vi tror at mange tok en titt på demoen og, takket være den bratte opplæringskurven, kjapt bestemte seg for å heller bruke pengene på noe annet. I tillegg har antakeligvis «Skate» lidd under det samme som mange av de andre spillene i disse to sakene – folk bruker helst penger på kjente og kjære spillserier.

World in Conflict

Strategispill - PC, på vei til Xbox 360.

Hva?
Et actionfylt og kjempemorsomt sanntidsstrategispill fra svenske Massive Entertainment. Utviklerne har kuttet ut basebyggingen og ressurssankingen, «World in Conflict» er rett på sak og handler mer om hvordan du bruker enhetene du får tildelt. Datamotstanderne setter deg hele tiden på prøve og du må tenke nøye gjennom formasjon, taktikk, hvor du skal bevege deg, og hvilke fiender du skal angripe. [ Les anmeldelsen ]

Hvorfor gikk det galt?
«World in Conflict» krever en kraftig maskin for å fungere optimalt, noe som aldri er lurt hvis du skal dra inn massene og selge mye. Et annet problem er at spillet ikke falt i god jord hos mange strategispillfans, en del mener at det er for mye fokus på action og holdt seg derfor unna.

En del har lurt på hvordan vi har kommet frem til disse spillene. Vi har tatt utgangspunkt i Farojournalens liste over de mest solgte spillene på alle formater i 2007, og så plukket ut de spillene vi synes er best og som ikke er med på lista.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere