*Nettavisen* Nyheter.

Stort steinras i tunnel

Foto: (1881)

Mannskaper fra Mesta tror ikke at noen ble tatt i et ras på Haukelifjell.

20.11.09 08:31

Raset ble meldt av en bilist i 4-tiden natt til fredag, og det var da uklart om noen var tatt av raset som gikk ved Austmannlitunnelen på E 134 over Haukelifjell. En time senere ble det meldt at raset trolig ikke har tatt folk eller biler. Politiet og mannskaper fra brannvesen rykket også ut til rastunnelen fredag morgen.

Ingen savnet
- Ifølge mannskapene fra Mesta som er på stedet, ser det ikke ut som noen er tatt av raset. Det er et større steinras som er gått midt inne i tunnelen, så E 134 er fysisk sperret og stengt, sier operasjonsleder Svein Lyssand i Hordaland politidistrikt til NTB i 5-tiden fredag morgen.

- Bilisten så en støvsky foran seg. Han sier at det ikke var andre kjøretøy foran i veibanen, sier Lyssand til bt.no.

Raset skal ha gjort stor skade. Store steiner skal ha rast over betongportalen i tunnelens åpning fra øst. Stein- og betongmassene dekker inngangen nesten helt opp til taket ved inngangen til tunnelen.

- Voldsomme krefter har vært i sving. Store steinblokker har rast ned fra fjellsiden. Den største blokken er vel på en fem-seks kubikk, sier Frode Lykkebø i Statens vegvesen.

10 til 15 meter av betongportalen skal være ødelagt av raset. Ifølge Statens vegvesen skal det være omkring 100 kubikkmeter med stein som har rast ned. Geologer er på vei til stedet, og vil ta seg inn i området når det lysner.

Omkjøring
Tunnelen ligger like ovenfor Røldal i Hordaland og er 903 meter lang.

Ifølge politiet vil større kjøretøyer være helt forhindret fra å passere, mens mindre biler muligens kan bruke Gamleveien som omkjøringsvei dersom denne blir klarert.

- Gamleveien er normalt ikke vedlikeholdt, og den må kontrolleres og godkjennes før den eventuelt kan åpnes for omkjøring for mindre kjøretøy. Det er usikkert når dette kan skje, sier Lyssand til NTB.

E134 er en av de viktigste transportveiene mellom Bergen og Oslo, og større kjøretøyer må belage seg på å kjøre Hardangervidda.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.