RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stortank nesten dødt

Sist oppdatert:
Den siste ukens aktivitet i stortankmarkedet har vært nær ikke-eksisterende med tilhærende fall i ratene.
- Watching paint dry is a thrill compared to the current VLCC market, er skipsmeglerhuset P.F. Bassøes beskrivelse av den siste ukens utvikling i markedet for supertankere.

Befrakterne har satt seg på gjerde til tross for at de ifølge Bassøe ligger etter lasteprogrammene. De har imidlertid oppnådd å gjøre eierne av ledige tankere nervøse med tilhørende press ned på ratene.

Press kommer imidlertid i en meget godt marked for VLCC-eierne, og selv om ratene for laster fra Midtøsten til Fjerne Østen falt 10 poeng til worldscale 120, så ligger timecharterraten på meget sterke 80.400 dollar pr. dag.

Vestover fra Persiabukta oppnår rederne ws 92,5, som er ned 7,5 poeng den siste uken. Dagraten ligger på 72.000 dollar.

Markedet i Atlanterhavet har så langt sluppet unna det meste av presset, og ratene holder seg fortsatt oppe på ws 140-tallet, som gir timecharterrate på rett under 100.000 dollar pr. dag. Det er imidlertid utsikter til en ny treg uke på grunn av langhelg i USA og konferansevirksomhet.

Suezmax-ratene er også noe ned, men holder fortsatt sterke nivåer. Fra Vest-Afrika til østkysten av USA sluttes det på ws 175, ned 15 poeng den siste uken. Det gir en dagrate på 58.000 dollar pr. dag. I det indre Middelhav/Svartehavet falt raten fra ws 210 til 180, som gir rater på 82.400 dollar pr. dag.

Fakta:
VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) - Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere