*Nettavisen* Nyheter.

Stortankratene på retur

Stortankratene i Midtøsten siger nå nedover og den store spreaden mellom VLCC'er med enkle og doble skrog er i ferd med å svinne

19.05.08 00:34

Mens det frem til slutten av forrige hersket tildels store rateforskjeller mellom VLCC'er med enkle og doble skrog, ser presset fra den store tilgangen på eldre skip ut til å ha tatt kontroll med utviklingen.



Spreaden mellom moderne og enkeltskrogsskip var for en uke siden på 20-25 worldscale poeng, og ratene for moderne enheter toppet seg på worldscale 105 fra Midtøsten til Østen.



I går falt ratene for dobleskrog ned mot nivåene for de gamle VLCC'ene, og befraktningsmelere opplyser til iMarkedet at spreaden nå kun er på en håndfull poeng.



- Markedet ligger nå ws 75-80 for single hull fra Gulfen til Østen, mens moderne enheter får ws 80-85, sier en megler til iMarkedet.no tirsdag.



Ratene har også kommet ned i forwardmarkedet på Imarex. I går kveld lå mai kontrakten for strekning Gulfen til Japan på ws 94, ned fra 107 på fredag. Juni-kontrakten har falt 9 poeng til ws 103, mens tredje kvartalskontrakten ble sist gjort på ws 104 mandag kveld, ned 7 poeng fra fredag.



Nivåene tilsvarer dagrater på 45.000 dollar i mai til rundt 52.000 dollar dagen for tredje kvartalskontrakten.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.