*Nettavisen* Nyheter.

Stortankratene snur markert ned

Stortankratene har igjen kommet under press etter den raske opphentingen i forrige uke. Det fryktes videre fall på kort sikt.

19.05.08 00:15

Ifølge skipmeglere iMarkedet.no har snakket med onsdag morgen så har VLCC-raten fra den Arabiske Gulf til Østen falt fra nivåer over worldscale 130 til ws 115 i løpet av kvelden og natten.



Det er meldt tre slutninger av moderne VLCC'er fra Gulfen til Østen (Singapore/Kina) på rater mellom ws 122 og ws 115, og trenden er fallende. Lastedatoene er i midten av mars.



Fra Gulfen til Japan meldes det om slutninger også på ws 115-nivå.



Suezmax-markedet ser ut til å følge etter i Atlanterhavet. Det har vært mangel på aktivitet den siste tiden, og med problemer i Nigeria kan det se ut til at befrakterne avventer situasjonen. Siste slutning meldt fra Vest-Afrika til USA er gjort på ws 160, ned fra ws 185 tidligere i uken.



Ratene steg kraftig i forrige uke, spesielt i Midtøsten som en reaksjon på fallene i forbindelse med den ukes lange feiring av det kinesiske nyttåret ved inngangen til februar.



Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.



Bergesen har 8 VLCC'er, 2 VLOO'er og 4 ULCC'er.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag