– Selv om vi har kommet langt i Norge, så vet vi at navn og kjønn fortsatt påvirker de mulighetene man får i arbeidslivet. Dette vet en tidligere radiograf og ansatt i helsevesenet. Derfor er jeg glad for å delta i og støtte Arne-kampanjen, skriver Gharahkhani i en epost til NTB.

Les også: UDI-sjefen om Ukraina-krisen: – Vi trenger en stor innsats fra kommunene

De siste ukene har flere kvinner i næringslivet skiftet navn til «Arne» på LinkedIn – et sosialt medium for næringslivet. Målet er å fremme likestilling i arbeidslivet, og synliggjøre kjønnsulikheter i toppstillinger.

Den såkalte Arne-kampanjen er blant annet inspirert av NRK-serien «Lykkeland» og en kampanje fra Nederland, hvor mange kvinner på LinkedIn har lagt til navnet til «Peter». I Norge ser det ut til å være Arne som er det største toppledernavnet, ifølge E24.

Les også: Byrådet har brukt 2,6 milliarder kroner på barnehager: - Helt meningsløst

– Vi har alle et ansvar for å påvirke innenfor de muligheter og valg vi tar i det daglige, og ikke minst hva vi viser gjennom våre ord og handlinger, skriver Gharahkhani.

Stortingspresidenten sier han har vært i kontakt med ildsjelene bak kampanjen og invitert de på 8. mars-frokost på sitt kontor for å diskutere hets og hatefulle ytringer mot kvinner.

(©NTB)