*Nettavisen* Nyheter.

Stram rumpe innen rekkevidde

Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Joda, du har tid. Her er fem supereffektive øvelser!

04.06.12 14:19

(SIDE2): Mange i Norge har allerede fått en smakebit på sommeren og kanskje har du til og med tatt årets første bad.

Ifølge Personlig trener ved ELIXIA Lambertseter, Mats Finsen (26) er sommeren en fin tid å trene på. Enten ute eller styrketrening inne på studio. Og dersom det er en strammere kropp du er ute etter vil styrkeøvelsene under gi deg et markant løft.

- Disse øvelsene er supereffektive for strammere lår og en spretten rumpe, sier Mats.

SE ØVELSENE I BILDEKARUSELL UNDER

Han jobber også som naprapat og har jobbet som personlig trener i fem år. Tidligere har han drevet med karate og fotball. Sammen med kamerat og personlig trener Alexander Aalerud skriver han også bloggen optimalfysikk .

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

- Etter mange år som personlig trener erfarer jeg at mange har hovedfokus på rumpe og lår når det kommer til trening. Her er det imidlertid flere myter med tanke på hvilke øvelser som er de mest effektive. Disse mytene går generelt på at du trener med for lett belastning og mange repetisjoner med små isolasjonsønsøvelser. Løping og annen kondisjonstrening vil heller ikke gi like god effekt som kominasjonen av styrketrening og løping. For å få en effekt på styrke og form, er du nødt til å trene med relativt tung belastning og velge gode baseøvelser.

Mer helhetlig
- Den nye trenden er at trening blir mer og mer helhetlig. Der man tidligere kun trente muskelgrupper, er man i dag mye mer opptatt av å trene bevegelser. Dette har en mye størrre funskjonell overføringsverdi til hverdagen og til prestasjon. Utstyr som TRX, kettlebells, tau og sandsekker blir mye brukt til trenig med dette formålet, sier Mats.

- Mange opplever at de kun blir slitne i lårene og ikke får kontakt med rumpa. Her er det en aktiveringssvikt, og det er derfor viktig å jobbe med øvelser som sørger for god fyring i denne muskulaturen. Øvelsen bekkenløft kan derfor med fordel også kjøres uten vekt, for å gjøre denne til en aktiveringsøvelse for rumpa.

FØLG VÅR TRENINGSSERIE: I MORGEN: Se hvordan du får definerte legger!

Har du en stillesittende jobb?
Du kan unngå skader og feil belastning ved å styrke deler av kroppen du overbelaster.

- Mange har en stillesittende jobb som kan føre til korte og stramme hofteleddsbøyere, og øvelser som bulgarsk utfall og til en viss grad bekkenløft virker i mot denne posisjonen i hofta. Det kan derfor være gunstig å inkludere øvelser som dette hvis man har en sittende arbeidshverdag.

Mats har plukket ut de fem øvelsene han mener er mest effektive for at du kan trene rumpe og lår på best mulig måte.

De fem øvelsene er markløft, frontbøy, bulgarsk utfall, knebøy i TRX og bekkenløft. Se forklaring på øvelsene og Mats demonstrere under.

5143

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.