*Nettavisen* Nyheter.

Stramt stortankmarked

VLCC-markedet har fortsatt å stramme seg til den siste uken på stigende rater, og trenden kan fortsette.

19.05.08 00:17

Den klareste indikasjonen på at VLCC-markedet har dratt seg til er nye fall i antallet ledige VLCC'er i den Arabiske Gulf de neste 30 dagene. For en uke siden rapportert skipsmeglerhuset 72 ledige VLCC'er ventet for perioden, mens antallet i går ettermiddag var ned ytterligere 13 enheter.



- Den stramme tilgang økte ratene til nye høyder i det etterspørselen holdt seg på et stabilt nivå, skriver Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport. De betegner trenden i VLCC-markedet som sterk.



VLCC-raten fra Gulfen til Japan har steget fra worldscale 127,5 til 185, mens reiser til Singapore belønnes med ws 195, mot ws 135 for en uke siden. Vestover har raten klatret fra ws 92,5 til 120.



Fearneys skriver i rapporten at de i overskuelig fremtid ikke ser noen endring i trenden for dette markedet.



Oppgangen i Gulfen har også smittet over på VLCC-markedet i Vest-Afrika. Ratene har blitt løftet fra ws 105 til ws 120 for reiser til US Gulf.



Tross problemer med transitt gjennom Bosporus-stredet har ratene falt i det Indre Middelhav og Svartehavet for suezmax'ene. Fallet den siste uken er på voldsomme 45 poeng til ws 135.



For suezmax'ene fra Vest-Afrika til USA har ratene steget marginalt fra ws 127,5 til ws 135 på oppturen i VLCC-markedet.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.