Stramt tankmarked fremover

Skipsmeglerhuset Fearnleys mener det ser bra ut i flere uker for supertankerne.

19.05.08 00:09

- Med ingen ende i syne for etterspørselen og med raskt forsvinnende tonnasjeliste, ser det ut til at markedet kan forbli stramt i de kommende ukene, skriver Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport.



Markedet for de største råoljetankskipene, tankskip større enn 220.000 dødvekttonn, har vist sterk fremgang de siste ukene. VLCC’ene kan notere rater fra Midtøsten på worldscale 122,6 til Japan og 127,5 til Singapore. Det er opp nye 2,5-5 poeng sammenlignet med nivåene for en uke siden. Vestover fra Midtøsten er ratene opp 10 poeng til ws 95 den siste uken.



Det skjer samtidig med at antallet ledige supertankere for de neste 30 dagene fortsetter å falle. Fearnleys noterer 37 VLCC’er ventet til Midtøsten de neste 30 dagene, mot 44 i forrige uke.



Ratene fra Vest-Afrika til US Gulf har steget 5 poeng til ws 105 den siste uken, men holdes igjen av et svakt markedet for suezmax-tankskip. Ratene for suezmax’er fra Vest-Afrika til østkysten av USA har falt fra ws 140 til ws 107,5 den siste uken.



I det indre Middelhav er suezmax-ratene ned 10 poeng til ws 125. Trenden er videre ned ifølge Fearnleys.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.