RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Strengere regler for mobil

Sist oppdatert:
Barn skal beskyttes og useriøse leverandører av ringetoner og spill skal få det mye vanskeligere å lure penger fra deg. Det blir resultatet av et samarbeid mellom Forbrukerombudet, Netcom og Telenor. Se de nye reglene her.

Sammen har de tre lagt ned nye regler for salg av ringetoner, logoer, chat, spill og andre mobile innholdstjenester til forbrukere.

Nå blir det enklere for deg å melde deg av tjenester og å kontrollere kostnadene. Når det gjelder barn og unge skal det innføres særlig strenge regler som blant annet setter maksimumsbeløp for kjøp.

- Vi er veldig fornøyde med samarbeidet. Nå har vi lagt ned regler for hva som er lov og hva som ikke er lov, og med hjelp fra Telenor og Netcom kan vi raskt stanse innholdsleverandører som bryter loven, sier Forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

Siden Telenor og Netcom eier mobilnettene innholdstjenestene distribueres over, kan de raskt stanse innholdsleverandører som markedsfører for dårlig eller ulovlig i følge det nye regelverket.

Her er de nye kravene:
1. Felles Stopp-kommando: Alle mobile innholdstjenester skal kunne stanses ved å sende ordet «STOPP» til nummeret man mottar tjenesten fra.

2. Automatisk stans: Levering av løpende tjenester som for eksempel chat-tjenester skal stanses automatisk etter utsendelse av 20 meldinger dersom mottakeren ikke har vært aktiv. I tillegg skal leveringen av en mobil innholdstjeneste som markedsføres til barn og unge stanses dersom den samlede kostnaden for bruk av tjenesten har nådd 100 kroner.

3. Informasjonsmeldinger: Kundene skal informeres om blant annet pris, hvordan man melder seg av tjenesten og hvem som er leverandør i informasjonsmeldinger som skal sendes ut umiddelbart etter at en bestilling har funnet sted, og så etter hver 20. melding så lenge abonnementet på en tjeneste varer.

4. Begrensninger i leveringen: Det må ikke leveres for mange meldinger til kundene i løpet av et kort tidsrom, for eksempel mer enn 4 meldinger pr minutt.

5. Beløpsgrenser: Det kan til myndige ikke leveres tjenester for mer enn 5.000 kroner i løpet av en kalendermåned fra det samme kortnummeret. For umyndige er det Forbrukerombudets vurdering at grensen må settes vesentlig lavere, og i alle fall ikke høyere enn 1.000 kroner.

6. Sperring: Man skal kunne sperre tilgang til mobile innholdstjenester direkte hos innholdsleverandøren.

7. Kundeservice: Innholdsleverandørene plikter å ha bemannet kundeservice alle ukedager mellom 9-15, og alle klager skal behandles innen rimelig tid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere