RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Stresser du deg syk?

Sist oppdatert:
Lytt til kroppen din og lær deg å håndtere de forskjellige stress-symptomene. Her er sju tegn på at du bøk slappe av, og konkrete råd som hjelper.

1.) Du får lett kviser eller tørr hud
Stressede kvinner kan få tørr hud og produsere det mannlige kjønnshormonet testosteron (som kvinner normalt har litt av) i større grad. Mer testosteron kan føre til kviser.

DETTE KAN DU GJØRE: Prøv å ta en multivitamintablett hver dag. Det kan hjelpe mot tørr hud. Gå til legen hvis du har store problemer med uren hud.

2.) Du blir ofte syk
Hvis du utsettes for langvarig eller kortvarig stress kan immunforsvaret påvirkes sånn at du blir mer mottagelig for virus og bakterier.

DETTE KAN DU GJØRE: Spis mye frukt og grønt. Ta en kur med et eller annet naturmiddel som inneholder solhatt, og eventuelt et kosttilskudd med sink. Det tror man styrker immunforsvaret.

3.) Du går lett opp i vekt
Stress kan påvirke hormonet insulin, som er med på å bestemme hvordan fettforbrenningen foregår og blodsukkeret reguleres. Det tror man kan bidra til fedme.

DETTE KAN DU GJØRE: Ha regelmessige matvaner og mosjonér. Spis mindre raske karbohydrater som hvitt brød, pasta og kaker. Raske karbohydrater fører til at blodsukkeret svinger ofte opp og ned.

4.) Du får migreneanfall
Når du er stresset produserer kroppen stresshormonet adrenalin, og noen som har migrene kan være spesielt følsomme for dette hormonet.

DETTE KAN DU GJØRE: Unngå mat som inneholder aminer og tyraminer. Det gjelder blant annet koffein, sjokolade, rødvin og ost. Er du stresset kan noe som inneholder disse stoffene være den utløsende faktoren som gir migreneanfallene.

5.) Du sover dårlig
Stress kan påvirke hormoner om regulerer søvnen, som serotonin og melatonin. Søvnmangel kan også øke innholdet av stresshormonet kortisol i kroppen.

DETTE KAN DU GJØRE: Ta et varmt bad tidlig på kvelden. Etter badet synker kroppstemperaturen, aom som setter i gang søvnprosessen. Bruk soverommet utelukkende til søvn og sex (ikke til å se på TV eller jobbe).

6.) Du har urolig mage
Stresshormonet adrenalin sørger for at fordøyelsen går langsommere. Det kan føre til forstoppelse og oppblåst mage. Et annet stresshormon, noradrenalin, kan tvert imot føre til at du får diare.

DETTE KAN DU GJØRE: Ta et kosttilskudd med probiotika som man tror øker innholdet av de gode bakteriene i tarmen og motvirker effekten av stresshormonene.

7.) Du har høyt blodtrykk
Om kroppen din utsettes for lengre perioder med stress stiger blodtrykket. Stress øker også kolesterolet.

DETTE KAN DU GJØRE: Spis mye frukt og grønnsaker, og kutt ned på salt i maten – selv om saltets betydning for blodtrykket er omdiskutert. Kontroller blodtrykket regelmessig.

Siste fem saker på Mozon:
Vi leser sunt i januar
Østrogensalget stuper
Færre sigaretter hjelper ikke
C og E mot Alzheimers
Macho kirurger

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere