*Nettavisen* Nyheter.

Strid om logobruk går mot rettssak

Chello vil saksøke Canal Digital for å ha stjålet deres varemerke

I oktober i år lanserte Canal Digital sin nye logo, som inneholder et ikon Chello mener er til forveksling likt deres eget. Chello har anmodet Canal Digital om å stoppe bruken av logoen, noe de ifølge administrerende direktør Harald Sæther fikk avslag på.

– I løpet av en uke vil vi trolig trekke dem inn for retten, sier Sæther til Kampanje.

Canal Digital sendte inn søknad om varemerkeregistrering av sin nye logo for over et halvt år siden. Den behandles for tiden av Patentstyret, som skal ha ferdigbehandlet saken innen januar neste år. Chello på sin side har registrert både ordmerket Chello, logoen som helhet og figuren «O med prikk i», opplyser Patentstyret til Kampanje

- Det gjør at vi vil forfølge denne saken. Vi registrerte vår logo i 1999, og vil beskytte den. Fra vårt ståsted er deres ikon er så likt vår logo at vi nå sannsynligvis vil trekke dem inn for retten i løpet av kort tid. Eksperter vi har involvert mener vi har en god sak, sier Sæther.

I første omgang tar Chello denne kampen i Norge, men selskapet ser logostriden i et internasjonalt lys, ettersom både Chello og Canal Digital opererer i av de samme markedene internasjonalt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.