RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Strippet på catwalken

BURLESK: Burleskdans var en del av motevisningen til Fam Irvoll.
BURLESK: Burleskdans var en del av motevisningen til Fam Irvoll. Foto: Paul Weaver (Side2)
Sist oppdatert:
Fam Irvolls fargerike kolleksjon var et fyrverkeri av en visning.

(SIDE2): Fam love Gays! Everybody loves Fam!

I anledning Fam Irvolls visning ba vi den eminente stylisten og designeren Kjell Nordström, tidligere kjent som Baron von Bulldog, om å anmelde visningen for Side2. Det takket han raskt ja til.

Her er Kjell Nordströms observasjoner og konklusjoner:

Det er ikke å komme bort fra at når jeg blir sendt ut som Side 2s motereporter for å rapportere fra Fam Irvolls visning under Oslo Fashion Week, så er det med store forventninger. Det er få designere i Norge som har fått så mye oppmerksomhet i media på så kort tid som Fam Irvoll. Og det er ikke alltid like lett å leve opp til.

Se bilder fra visningen nederst i saken!

Stolt hanefar
Jeg er langt fra objektiv når jeg betrakter Fams visninger og kolleksjoner.Føler meg mer som en nervøs og stolt hanefar, på godt og vondt.

Visningen startet med artisten og stjerneskuddet Samsaya som ble båret inn av noen eksotiske matrosgutter, og I det øyeblikket når jublet braket løs så var det bare å puste ut og konstatere at Fam vet hvordan hun skal lage show. Fam elsker sitt publikum, og publikum elsker Fam.

Så serverte Fam Irvoll oss ett overdådig fruktfat. Det vil si en kreasjon helt i Fams univers. Ett skjørt med all verdens frukter som applikasjoner som fikk oss alle til å dra på smilebåndet og få vann i munn...

Babydoll kjoler med volanger og små seilbåter i håret ble etterfulgt av kirsebær jeans med melon vesker, en rosa Flamingokjole og videre til en spektakulær kjole i hvit tyll og fjær fremvist av Charlotte Thorstvedt. Det hele fulgte den røde tråd som Fam konsekvent valgt å følge og godt er det. Fam Irvoll skjønner at det er viktig når en designer har kontinuitet.

En ny stor stjerne
Det nye og mest interessante i denne kolleksjonen var endog at Fam Irvoll denne gangen flørtet med både herreklær og Haute Couture. Jeg tror vi skal kalle Fams tolkning Trash Couture, fordi dette er ikke Galliano for Dior. Det er heller ikke poenget. Fam ønsker ikke å designe for moteeliten med ubegrenset økonomi, hennes målgruppe er unge mennesker med humor og smak for det eksentriske.

Vi trenger designere som Fam Irvoll i Norge, så publikum og media får se at mote er morsomt, at man skal ha det gøy med designerklær. Det jeg ønsker mest av alt er at sponsorer og investorer ser at designere som Fam Irvoll er viktige for at Norge skal klare å markere seg på det internasjonale markedet.

Uansett så har Norge fått en ny stjerne på designerhimmelen. En eksentrisk dame med humor, og vi har alle mye å glede oss til i fremtiden.

Kjell Nordström for Side2.

2247

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere