RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Største bladlansering på flere år

Sist oppdatert:
Bonnier lanserer Bo Bedre med en stor TV-kampanje. Håpet er å klare å selge rundt 40.000 blader i løssalg. Første nummer skal ha omsatt annonser for to millioner kroner.

I september kommer Bonnier med en norsk utgave og ifølge Robby Gundersen i MMK, som hjelper Bonnier med lansering og annonseslag, blir dette den største magasinlanseringen siden Henne kom på midten av 90-tallet.

- Bo Bedre er en stor suksess i Danmark. Bonnier har jobbet lenge med denne lanseringen og vurdert om det er et marked for det. De var usikre på om det var plass til nok et slikt blad, sier Gundersen til Propaganda

Og det er han sikker på at det er. I alle fall for Bo Bedre. Danske Bo Bedre er et av Skandinavias eldste boligmagasiner og også et av de største. Bare i Norge selger magasinet mellom 8000 og 10.000 eksemplarer hver måned, uten markedsføring.

Magasinet lanseres med en stor reklamekampanje. Blant annet står Bates Reklamebyrå bak en reklamefilmkampanje som skal gå på TV i ukene opp mot lanseringen, både profilfilmer og salgsutløsende filmer skal være innspilt.

- Det danske magasinet lanseres med en ny reklamekampanje for hvert nummer. Også vi kommer til å kjøre en del salgsutløsende kampanjer, forteller Gundersen.

I tillegg til skal bladet lanseres med annonser i aviser, på nettet, utendørs og i butikk. Distribusjon blir gjennom Bladcentralen, og dermed får magasinet plass i bladhyller i over 5000 butikker landet over.

Markedet for interiørblader er presset. Siden 1996 er salget av utenlandske design- og interiørblader fordoblet. Bo Bedre skal konkurrere med 110 norske og utenlandske interiørmagasiner. For ti år siden var det samme tallet 65, ifølge Interpress markedssjef Gunnar Farstad.

Håpet er, ifølge Robby Gundersen, å klare å kapre en andreplass i et allerede trangt marked for interiørblader. Det er Bonytt som er Norges suverent største bolig- og interiørblad. Bladet, som eies av Hjemmet Mortensen, hadde i fjor et opplag på 66.247. Bo Bedre håper å selge rundt 40.000 av sitt magasin, og de satser ikke på abonnement, slik Bonytt gjør.

Ifølge Gundersen har mottagelsen fra annonsørene vært positiv. Så langt har de solgt annonser for over to millioner kroner for første nummer. Annonseomsetningen er 50 prosent over budsjett, men leserne blir ikke overøst med reklame av den grunn. Det er ikke reklame på mer enn 33 prosent av sidene.

- Budsjettet på årets fire utgaver er nesten allerede i boks. Det viser hvilket potensiale magasiner innen denne bransjen har, sier Gundersen til Propaganda.

Bo Bedre er ikke eneste interiørmagasin som drar godt med annonser om dagen. Maison, som eies av Schibsted, gir i disse dager ut en kjøkkenutgave på 316 sider. For første gang i Maisons historie har også annonseomsetningen for en enkelt utgave av bladet nådd to millioner kroner.

- Sannsynligvis er dette det største interiørblad som har vært utgitt i Norge. Det er på hele 316 sider. Det er notering av en foreløpig rekord hos oss, opplyser forlagssjef i Schibsted Forlag, Sverre Martin Gunnerud.

Bonnier har ansatt Kjersti Edvartsen som redaktør for bladet. Hun kommer fra fagbladet Gave & Interiør og skal styre en stab av frilansere. I tillegg plukkes det beste fra den danske utgaven.

Bonnier Publications gir fra før ut titler som National Geographic, Illustrert Vitenskap, I Form, Komputer for Alle og Digital Foto i Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere