Flere studenter på boligjakt har blitt forsøkt svindlet de siste ukene. Annonser for hybler både i Bergen, Trondheim, Stavanger og Oslo har vist seg å være rene svindelforsøk. Våkne studenter har imidlertid avslørt svindelforsøket.
Marte S. Talberg er en av mange studenter som holdt på å gå i baret og dermed risikerte å tape mer enn 12.000 kroner.
Ville ha forskudd
– Jeg skal begynne å studere på NTNU i Trondheim og etter søk på hybel.no svarte jeg på en av annonsene.
Utleier ga seg ut for å være en eldre dame fra Liverpool som hadde arvet en leilighet i Trondheim.
– Jeg begynte å lukte lunta da jeg fikk flere merkelige svar på ulike spørsmål knyttet til leiligheten. Og da jeg ble bedt om å betale 12.300 kroner i forskudd uten å ha fått mulighet til å se på leiligheten eller å ha fått nøkkel, skjønte jeg at det var svindel, sier Marte til Nettavisen.
Fikk liten respons
Hun rapporterte annonsen til hybel.no, men er skuffet over responsen.
– Jeg ville advare andre mot å bli svindlet, men det virket ikke som om hybel.no var så veldig interessert. Ingenting skjedde og annonsen lå fortsatt ute tre dager etter at jeg gjorde dem oppmerksom på svindelforsøket, sier Marte.
(Saken fortsetter under bildet)
Først etter at studenter fra andre deler av landet også kom med advarsler overfor hybel.no ble annonsen fjernet.
Ferierende sikkerhetssjef
Daglig leder Christian Rasmussen i hybel.no forteller at sikkerheten i stor grad baseres på våkne brukere.
– Men vi gjør også en god del selv for å luke ut svindelannonser, sier han til Nettavisen.
– Hva gjør dere selv?
– I fjor høst hadde vi en episode der en svenske la inn flere svindelannonser. Vi utviklet et program som automatisk fjernet annonsene hans. I tillegg ga vi informasjon om mannen til norsk og svensk politi.
– Annonsen Marte advarte dere mot inneholdt falske telefonnumre og fiktive firma og adresser. I tillegg må prisen på 4100 kroner for en 80 kvadratmeter leilighet i Trondheim sentrum kunne karakteriseres som oppsiktsvekkende lav. Allikevel publiserte dere annonsen?
– Vi har ikke ressurser til å gå gjennom annonsene grundig. IT- og Utviklingssjefen gjør det han kan for å overvåke annonsene i ledige stunder. I dette tilfellet var han på ferie når annonsen ble lagt inn.
Avhengig av brukerne
Hva har du å si til Marte som ble skuffet over hvor lite alvorlig dere tok advarselen hennes.
– Vi må bare beklage overfor Marte og andre som har holdt på å bli lurt. Vi må medgi at vi er avhengig at våre brukere hjelper oss å luke ut svindelforsøk. Men som sagt, dette har ikke vært et stort problem for oss. I fjor formidlet vi 40.000 hybler og rom, antall svindelforsøk kan jeg nesten telle på en hånd, sier Rasmussen.
Forbrukerombudet er ikke kjent med saken da Nettavisen tar kontakt.
– Vi har vært tidligere vært i dialog med både hybel.no og finn.no vedrørende svindelannonser. Da grep de fatt i dette på en tilfredsstillende måte, men om det har sklidd ut vet jeg ikke, sier seksjonssjef Jo Torkel Gjedrem til Nettavisen. Han utelukker ikke at ombudet vil se nærmere på hvordan sikkerheten til brukerne ivaretas.
På hybel. nos forside ligger det nå en advarsel om svindelforsøk og generelle råd om hvordan unngå¨å bli svindlet. Tipsene finner du her.