RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Styrer 90.000 tonn - uten ratt

(David Brændeland)
Sist oppdatert:
Hvordan kjører man et av verdens største cruiseskip uten ratt? Se video her.

Thore Thorolvsen fra Sandnessjøen begynte karrieren sin til sjøs for 37 år siden. Den gang var han lettmatros og ansvarlig for å kaste lina.

I dag er han Kaptein om bord på 90 000 tonn tunge Jewel of the Seas med ansvar for opp til 2500 passasjerer og 840 ansatte.

- Dette går galt
Nettavisen møter Thorolvsen på broa, som er stedet der båter som dette styres fra. Her har han opplevd flere dramatiske øyeblikk i sin karriere. Blant annet branner og dårlig vær. Men en episode husker han bedre enn noe annet:

- En situasjon som kunne blitt svært alvorlig var da vi var i Alaska, med rundt 3000 personer om bord. Vi kjørte i 24 knop da vi plutselig mistet både motorkraften til propellene og styringen. «Dette går galt», tenkte jeg da vi gikk rett mot en masse skjær som stakk opp av vannet, minnes Thorolvsen.

Til alt hell styrte Radiance of the Seas, som han da var kaptein for, klar fra skjærene. Å stoppe en båt på denne størrelsen er nemlig ikke gjort på et blunk.

- Når vi går i den hastigheten ligger bremselengden på rundt én nautisk mil, forklarer Thorolvsen.

Styrer uten ratt
Det mest påfallende med broa om bord i Jewel of the Seas er instrumenteringen. Her er en masse utstyr, radarer, computere og brytere. Men ikke noe ratt.

- Båten styres med den der, sier Thorolvsen og peker på en joystick som står ved siden av en hevet stol midt i rommet.

Med den styrer mannen som sitter i stolen, såkalte «officer on the watch», hele båten. Vel, egentlig er det en computer som styrer båten.

- Stort sett kjører den på autopilot eller på track mode. Det betyr at computerstyringen også justerer for både strøm og vind slik at båten får riktig kurs, forklarer Thorolvsen.

Computer mot sjøsyke
Computeren tar seg også av andre oppgaver. Som å sørge for at så få som mulig om bord blir sjøsyke.

Jewel of the Seas har nemlig en såkalt gyrostabilisator, som egentlig er noen seks meter lange vinger som stikker ut under vann på hver side av båten. Den tar av for mye av båtens rulling fra side til side.

På enkelte områder kan en computer imidlertid ikke gjøre jobben. Når det gjelder sikkerheten om bord er det kapteinens egne vurderinger som gjelder. For å trene passasjerene om bord på skipet til en eventuell nødssituasjon må samtlige delta i en øvelse før skipet forlater kai. Med redningsvest rundt halsen må alle sammen stå i rundt 20 minutter på dekk.

- Ettersom overfarten varer under 24 timer er vi ikke pålagte å ha en slik øvelse. Men det er noe jeg synes er viktig å ha. Dessuten har jeg inntrykk av at det er noe de fleste passasjerene faktisk setter pris på, sier Thorolvsen.

Isfjell kan skade
Slik unngår man katastrofer av den type man opplevde med verdens første cruiseskip - Titanic. Isfjell vil imidlertid fremdeles kunne gjøre skade på en båt som Jewel of the Seas.

- Ja, det kan det. Men vi har radar og vil kunne få øye på dem lett. Dessuten kjører vi aldri i nærheten av dem, forsikrer Thorolvsen.

Etter 15 år som kaptein har han mye praktisk erfaring å vise til.

- Men den aller viktigste egenskapen er likevel en jævla masse sunn fornuft, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere