Styrketrening reduserer angst

Foto: trening.no (trening.no)

Og gir bedre humør.

(SIDE2:) Denne studien viser at intensiv styrketrening reduserer angst og gir bedre humør.

Ved økende alder opplever mange endringer i humør og angstnivå.

Denne artikkelen er levert av trening.no

Styrketrening reduserer angst og reduserer risiko for å utvikle depresjoner hos eldre. Men man er usikre på mekanismene til dette.

Denne studien har en hypotese om at hormonet IGF-1 kan påvirke humør og angstnivå hos eldre.

IGF-1 hormon betyr «human growth factor». Dette er et naturlig veksthormon som kroppen produserer.

Metode
Forsøkspersonene var 43 eldre menn i alderen 65 til 75 år som ble delt inn i to grupper. En kontrollgruppe som ikke trente (23 stk.) og en styrketreningsgruppe (20 stk.). De utførte styrketrening i 24 uker.

Forsøkspersonene svarte på et spørreskjema som analyserte humør- og angstnivå før og etter treningsperioden. I tillegg ble muskelstyrke og hormonnivå målt

Resultat
Treningsgruppen fikk økt muskelstyrke og høyere nivå av hormonet IGF-1 sammenlignet med kontrollgruppen. Resultat fra spørreskjema viste at angstnivået var lavere og humøret bedre hos styrketreningsgruppen sammenlignet med kontrollgruppen.

Konklusjon
Intensiv styrketrening er effektiv med tanke på å forbedre humøret, redusere angstnivå og øke nivået av IGF-1 hormonet hos eldre som ikke led av klinisk humørsvingninger.

Kilde: Percept Mot Skills. 2010 Feb.;110(1):265-76. ”Mood, anxiety, and serum IGF-1 in elderly men given 24 weeks of high resistance exercise.” Cassilhas RC, Antunes HK, Tufik S, de Mello MT. Department of Psychobiology, Federal University of São Paulo, Brazil.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.