Suksess eller fiasko?

Foto: (Side2)

Vi har testet. Her er resultatet til Side2s treningsteam.

03.06.10 07:17

(SIDE2:) - Alle har oppnådd, eller nærmet seg sin målsetting, og det er bra, sier personlig trener Björn Östbye i Elixia.

Han har satt opp treningsprogram og fulgt opp Side2s reportere i fire uker.

Vi har alle hatt ulike mål, som å få bedre kondisjon, gå ned i vekt, bygge muskler eller stramme opp mage, rumpe og lår.

Nederst på siden kan du se resultatene og lese vår konklusjon.

Forventet resultat
Vi har fulgt PT-Björns treningsprogram i fire uker. Ernæringsterapeut Linda Larsen ved Midelfart Sonesson og «Lene og Lindas Helseblogg» har gitt oss kostholdsråd. Vi har fulgt opp både mat og trening på egen hånd.

Selv om Björn Östbye synes Side2s resultater er gode på så kort tid, understreker han at vi kunne oppnådd ytterligere resultater hvis vi hadde hatt tettere kosthold- og treningsoppfølging.

- Ut ifra treningsdagbøkene har det kommet fram at dere har vært fornøyd med opplegget, men ikke alltid klart å følge det til punkt og prikke. Selvsagt hadde dere fått bedre resultat hvis dere også trente sammen med meg. Jeg vil også poengtere at samtlige målsettinger er avhengig av et riktig kosthold og energiinntak, som er områder jeg ikke har hatt kontroll over, sier Östbye.

Er dette et forventet resultat etter kun 4 ukers trening?

- Opplegget er skreddersydd etter deres målsettinger så jeg har helt klart forventet at dere skulle se og få resultat. Som personlig trener føles det alltid utrygt å overlate et program til den som skal trene på egen hånd, og det er noe vi svært sjeldent gjør. Så på grunn av dette, så var det vanskelig å vite hva slags resultat dere ville rekke å oppnå. PT-en har mange viktige roller å utfylle i løpet av et treningsopplegg - vi skal være tilgjengelig og sørge for at treningens følges etter planen - med fokus på teknikk, frekvens, intensitet og belastning. Men også for å veilede kunden mot sin målsetting, og følge opp resultat og motivere når det føles tungt. Det er grunnen til at vi på Elixia helst ser at vi som trener er med kunden under hele opplegget.

Hva koster det?
De fleste treningssentrene tilbyr gratis treningsveiledning. Da kan du få hjelp til å sette opp personlig treningsprogram og generelt få råd om hvordan du skal trene riktig, slik Side2 har gjort.

Skal du derimot ha personlig trener og ytterligere oppfølging, koster det penger utenom abonnementet ditt. Prisen varierer imidlertid en del.

Her kan du få oversikt: Her får du billigst PT

HER KAN DU SE SIDE2S RESULTAT:

CAMILLA:
Mål:
- Stramme opp mage, rumpe lår. Gå ned 2-3 kg.

Prosentvis forandring i kroppsmål:
Midje: Økt 1,4 %
Omkrets hofte/rumpe: Ned med 3,4 %
Omkrets lår: Opp 5 %
Vekt: Ned 1,1 kg, 1,9 %
Fettmengde: Ned 1,2kg
Fettprosent: Ned 1,7 %
FatFreeMass (kroppsvekt utenom fett): opp 0,1 kg

TRENINGSDAGBOK:Her kan du lese om Camillas trening, og hva hun synes om resultatet.

LINN:
Mål:
- Bedre kondisjon, ned i vekt, bli sterkere i armene.

Prosentvis forandring i kroppsmål:
Vekt: Ned 2,6 kg, ned 3,5 %
Fettmengde: Ned 1,2 kg
Fettprosent: Ned 0,4 %
FatFreeMass (kroppsvekt utenom fett), ned 1,4 kg

Coopertest:
Løp så langt som mulig på 12 minutter på tredemølle, helling 1 prosent.

Forbedring: 13 % (nå 1,97 km/før 1,74 km)

Armehvningstest:
Forbedring: 12 nå/2 før.

Kroppshev (rygg)
Forbedring: 3 nå/1 før

TRENINGSDAGBOK:Her kan du lese om Linns trening, og hva hun synes om resultatet.

ELIN:
Mål:
- Mer muskler på rumpa, mer definerte armer. Fastere mage og bedre holdning.

Prosentvis forandring i kroppsmål:
Midje: Mål savnes fra første test.
Omkrets hofte, rumpe: Økt med 1,6 %
Omkrets lår: opp 0,5-1 %
Vekt: Opp 3, 5 %, 1,9 kg
Fettmengde: Opp 0,7 kg
Fettprosent: Opp 0,6 %
FatFreeMass (kroppsvekt utenom fett): Opp 1,2 kg

TRENINGSDAGBOK:Her kan du lese om Elins trening, og hva hun synes om resultatet.

GURO:
Mål: Gå ned 1-3 kg. Stramme opp mage, rumpe, lår.

Midje: Ned 7 %
Omkrets hofte, rumpe: Ned 2,5 %
Omkrets lår: Uforandret
Vekt: Ned 2,7 %, 1,6 kg
Fettmengde: Ned 1,1 kg
Fettprosent: Ned 1,2 %
FatFreeMass (kroppsvekt utenom fett) Ned 1,1 %

TRENINGSDAGBOK: Her kan du lese om Guros trening, og hva hun synes om resultatet.

Vibeke har ennå ikke fått sjekket sitt resultat: Her kan du lese om Vibekes trening.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: Trening

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag