Gå til sidens hovedinnhold

Suksess for Microsofts «Porno-Bing»

Mange lo godt da Microsoft igjen lanserte en søkemotor. Men hvem ler nå?

Microsoft har gang etter gang relansert sin søkemotor, hver gang med påstander om at dette er minst like godt som Google. Men det har aldri fungert skikkelig.

Da selskapet for noen uker siden annonserte sin nye søkemotor Bing, var det ikke så mange som hadde utpreget tiltro på prosjektet. «Same shit, different wrapping» er det et godt amerikansk uttrykk som sier.

Opplever stor suksess
Men etter at den nye søkesiden har vært tilgjengelig en stund, kan det se ut som om det er Microsoft som kan le best. Bing er tilsynelatende bygget opp helt fra bunnen av i et tiltalende brukergrensesnitt, som er spesielt praktisk på video- og bildesøk – samtidig som det forsøker å implementere noen «sosiale» elementer.

For oppmerksomhetens skyld hjalp det sikkert også på at Fox News gikk høyt ut og konkluderte med at Bing var fryktelig fin å søke etter gratis porno med (og det var veldig skummelt for barn).

Og nå viser ny søkemotorstatistikk at Bing virkelig er i ferd med å få fotfeste. Statestikkselskapet comScore melder at Microsoft har økt sin markedsandel på søk i USA mer rundt 30 prosent på bare to uker.

Kraftig økning i markedsandel
Microsoft har økt markedsandelen fra 9,1 prosent til 12,1 prosent, og Daily Tech spekulerer i om Microsoft med denne eksplosive økningen kan overta en nummer 2-posisjon i løpet av en måned. Yahoo ligger på like over 20 prosent av markedet.

Det er likevel et godt stykke opp til Google, som i lanseringsperioden til Bing har ligget jevnt på rundt 65 prosent markedsandel i verdens 3. mest folkerike land.

Best på engelsk
Bing er tilgjengelig i en rekke språkdrakter, men funksjonsmessig er den norske versjonen i skrivende stund vingeklippet. For å oppleve tjenesten i all sin prakt bør amerikanske innstillinger velges.

Reklame

KANONSALG: Halv pris på bestselgere hos Oakley