Summen av ting blir ingenting
Av Geir Magnus Nyborg, generalsekretær i Familie & Medier
Mediene pøser på med reklame for alle mulige produkter og tjenester. En del av reklamen går på livsstil og på meningen med livet. Budskapet er enkelt: Ved å foreta et enkelt kjøp vil livet ditt bli mer meningsfylt. Du vil rett og slett bli et lykkeligere menneske.
Da skulle en tro at Norge var et land fylt av lykkelige mennesker. Slik er det ikke. Både forskere og andre mener å se at barn og unge vokser opp som evig utilfredse. De tror på reklamen og opplever en kort lykke når de kjøper seg noe nytt. Så rettes igjen drømmene mot nye materielle ting, mens lykken ligger like langt framme i horisonten.
Mange har også ment det er en sammenheng mellom økt levestandard og livskvalitet. Tanken er da at når folk får det godt, blir de i stand til å tenke på andre, ikke-materielle verdier som gir livet mening. Det har ikke blitt slik hos oss. De som har fått det godt bare jager etter mer og mer.
Folk tror ikke at de selv tror på reklamens budskap om lykke og et bedre liv. Likevel flyter Norge over av ting-dyrkere. I en rik nasjon er det ikke bare noen som er berørt av dette. Vi er alle berørt.
Jeg kjente en mann som løp etter ting hele livet. Han kom i konflikt med søsken og naboer på grunn av sin grådighet. Gjennom årene lyktes han med prosjektet sitt fordi han hadde flere ting enn de fleste. I fjor gikk han bort. Hva hadde han med seg?
Ingenting.
PS Familie & Medier er en kristen organisasjon som prøver å sette kristne verdier på dagsorden i mediene. Kristent medieforum (KKL) har rundt 30 000 medlemmer.
Mest sett siste uken
Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!