RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sunn mat for late

Her er den sunne maten for deg som trives best på sofaen.

(SIDE2): Er du av den late typen når det gjelder valg av middag? Her er tipsene for deg som ønsker sunn og kjapp mat - slik at du raskt kan hoppe tilbake til den sløve stillingen på sofaen.

OMELETT:
Omelett er raskt og enkelt å lage. I tillegg er det en næringsrik middag om du mikser med sunne grønnsaker.
Brokkoliomelett er bare et av mange kjappe omelettips:

Slik gjør du:
Del brokkolien i buketter og kok dem knapt møre i lettsaltet vann. La dem renne godt av.
Visp sammen egg, vann, salt og pepper. Smelt smør i en stor stekepanne og hell omelettrøren i. Legg brokkolibukettene i pannen og la omeletten stivne på svak varme, i ca. 10 minutter.

Få full oppskrift her.

PIZZA:
I Kari Jaquessons aktuelle bok «10 minutter til fastere lår og en litt mer spretten rumpe» gir treningsguruen et knippe tips om hvordan du kan gjøre hverdagsmiddager sunnere. Her er hennes tips til forskjellen på hvordan du kjapt kan gjøre pizzaen sunnere:

Pizzamiddag FØR
(1000 kalorier)
2/3 av en pizza med pepperoni, fra frysedisken (400 g)
5 ss rømmedressing med urter (80 g)

Pizzamiddag ETTER
(500 kalorier)
Pizza med tomatsaus og ost, fra frysedisken (220 g)
Hermetisk tunfisk i vann, avrent (70g) – eller strimlet skinke (70 g)
Løk (30 g)
Paprika (30 g)
Sopp (50 g)
Salat av bladsalat, tomat, løk, agurk (ca 200 g)
1 ss mager dressing (majonestype, 15 % fett)

THAILANDSK REKESALAT:
Bland sammen løkringer, chili, basilikum og sitrongress. Bland Thai fiskesaus med sitronsaft og sukker og vend reken i sausen. Bland rekene med grønnsakene.
Anrett rekeblandingen på store blader av romaniesalat eller andre salatblader.
Dryss koriander over.

Få full oppskrift her.

HAVREGRØT:
Her er det mye karbohydrater, men også mye næring. Du trenge rikke å spise det hver dag, men om du samtidig holder deg i form kan det funke som en ok start på dagen eller en rask middag et par ganger i uken. Dessuten er havregryn superbillig. Unn deg noen blåbær eller annen frukt som banan til om du vil skeie ut.

LES SAKEN: Den billige slankematen

APPELSINSALAT:
Et av Kari Jaquessons tips til hvordan du enkelt kan bytte ut sjokoladen med en sunnere dessert er appelsinsalat. Slik gjør du:
En oppskåret appelsin, med litt flytende honning (10g) og et lett kaneldryss. Kun 70 kalorier.

FRUKTSALAT:
Styr unna sjokolade og potetgull når du slapper av på sofaen. En skål med oppskjært banan, eple, appelsin, drue og pære stopper søtsuget, er mettende og mye sunnere.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere