*Nettavisen* Nyheter.

Sunn reklame gir sunne matvaner

Barn som ser sunne matreklamer på TV har et sunnere kosthold, viser en undersøkelse.

20.03.06 09:38

(SIDE2): Studien, som er utført på 13.000 europeiske 11-åringer, er i ferd med å avsluttes og forskere fra de ni deltakerlandene har vært i Norge for å gå gjennomgå resultatet, melder VG.

Barna fikk spørsmål om hvor ofte de den siste måneden har sett reklamer for sunne produkter som frisk frukt, grønnsaker, fersk juice eller vann.

- Hovedfunnet er at 11 år gamle barn i stor grad oppgir at de ser reklame for det som karakteriseres som usunn mat. På tvers av landene ser vi at de eksponeres mest for usunne produkter med høyt sukker-og fettinnhold- og med lite næringsstoffer, sier leder for koordineringen av EU-prosjektet Pro Children, professor Knut Inge Klepp ved Universitetet i Oslo.

Studien viser at barn som ser reklame for frukt og grønt også har et høyere inntak av dette.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag