RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sunn, slank og frisk på jobb?

Foto: diego cervo (Crestock)
Sist oppdatert:
Da kan dette helse-kinderegget være noe for deg.

(SIDE2): For mange er det kvelder og helger som er den store utfordringer når det gjelder å spise sunt og være fysisk aktiv. Etter en lang dag frister gjerne sofaen og godteskålen mer enn treningssenteret. For andre kan imidlertid arbeidsplassen være det største hinderet for en sunn livsstil.

Få nytt fra Side2, klikk her!

Gi konsentrasjonen og forbrenningen påfyll
Begrenset kantinetilbud, usunne valgmuligheter, liten eller ingen tid til lunsjpause og mye inaktivitet foran PC-en kan gjøre arbeidstiden mer usunn enn nødvendig. Heldigvis finnes det tiltak som kan endre slike uvaner, og det finnes muligheter både for deg som arbeidstaker og for bedriften samlet. Det er ofte de små tingene som skal til for å etablere gode vaner, som det å ta seg tid til å spise.

- Ha med frukt til mellommåltid på jobb. Om det ikke er et kantinetilbud, ta med matpakke. Og spis frokost! sier ernæringsfysiolog Kari Bugge, ved Grete Roede AS til Side2.

Våpen mot sykefravær
Stadig flere norske bedrifter og kommuner gir de ansatte større rom for å ta vare på egen helse, gjennom å tilby trening i arbeidstiden, eller sponsing av kostholdskurs og bedriftsidrettslag. Erfaringene viser at slike tiltak blir satt stor pris på, og ofte kan man se direkte resultater i sykefraværsstatistikken. Torsdag presenterte Grete Roede, Klinikk for Alle og Norges Bedriftsidrettsforbund deres bidrag til arbeidstakere med sunnhetsintensjoner, og fokus var tverrfaglighet.

Det er ingen tvil om at kostholdet gir store utslag på helsetilstanden, og Grete Roede AS har de siste årene blitt mer rettet mot bedriftsmarkedet enn tidligere. Fokus på sunt kosthold og fysisk aktivitet er viktige faktorer for å redusere helserisiko og sykefravær. Roede-Bedrift vil sykefraværet til pers gjennom matpakken, og med en sunn livsstil vil de ansatte bli mer våkne, glade og fornøyde, samt at produktivitet og lønnsomhet øker. Deres appell til bedrifter er at investering i de ansattes helse vil bidra til langtidsfriske medarbeidere.

- Planlegg arbeidsuken
Bugge råder arbeidstakere til å tenke gjennom uken på forhånd, slik at gode vaner kan opprettholdes både på jobb og privat:

- Planlegg arbeidsuken. Hvilke dager kan du komme deg ut og gjøre ting du har lyst til? På denne måten skaffer man seg oversikt, altfor mange sitter igjen fredagen og tenker at «jeg fikk ikke trent eller spist sunt som jeg ville denne uken heller», forklarer hun til Side2.

En annen faktor når man skal legge om livsstilen er motivasjon og gjennomføringsevne. Bugges beste tips for å opprettholde en god helse er å ikke tro at man skal gjøre alle endringer på en gang. Delmål og gradvise endringer er veien å gå, mener hun.

Hverdagsaktivitet viktig
Når det er snakk om en sunn livsstil, kommer man unektelig ikke fra trening og fysisk aktivitet. Helsedirektoratets anbefalinger er 30 minutter hver dag. Det er ikke mye som skal til med andre ord. Produkt- og utviklingssjef i Norges Bedriftsidrettsforbund, Øystein Hildeskor, oppfordrer til en aktiv hverdag både i og utenfor arbeidstiden:

- Det er enkle ting man kan gjøre for å få opp aktivitetsnivået i hverdagen. Hopp av bussen noen stopp før du skal av og gå resten av veien til jobb. Alternativt kan du gå eller sykle istedenfor, og velg trapper fremfor heis, forteller han til Side2.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Tren sammen
Mange opplever det som utfordrende å i det hele tatt komme i gang med en mer aktiv livsstil. Da kan det være lurt å alliere seg med andre.

- Få med deg venner eller kolleger og tren sammen. Da har du alltid noen som pusher deg, sier Hildeskor.

Og kanskje det viktigste av alt:

- Velg en aktivitet som du liker. Du finner garantert noe som passer for deg, ikke velg løping om du hater det.

Som nevnt sto tverrfaglighet i fokus under torsdagens presentasjon, og for å få ned sykefraværet må også arbeidstakernes plager tas på alvor. Ifølge Klinikk for Alle skyldes hele 50 prosent av fraværet muskel- og skjelettlidelser. Ved å tilby kiropraktor eller fysioterapeut til ansatte, kan plagene reduseres og helsen ivaretas. Klinikken kan tilby kartlegging og undersøkelse av plager, intensiv tverrfaglig behandling samt forebyggende behandling og vedlikehold.

Hva om bedriften ikke vil?
Om arbeidsplassen din ikke vil være med på felles helsetiltak, kan du likevel ta kontakt direkte med firmaer som tilbyr jobbrelaterte tjenester. Du kan også enten alene, eller ved hjelp av profesjonelle, gjøre langvarige endringer for deg selv og din arbeidshverdag.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tips til bedre kosthold på jobb:
Fokus på måltidsmønster: Fyll på hver 3. time.

Problemstilling: «Jeg har ikke tid til å spise».
Tiltak: Planlegging må til:

- Lære å si nei
- Bare du kan sette dine egne grenser
- Hvis du ikke tar var på deg selv har du til slutt ikke noe å gi til andre
- Det trenger ikke å være tidkrevende å leve sunt
- Gjør smarte valg!

Dette gjør kostholdet sunnere:
- Mer fiber
- Mer frukt og grønnsaker
- Mer fisk
- Sunnere fettsammensetning
- Vann som tørstedrikk

Fysisk aktivitet ...
- er viktig for mental hele
- gir overskudd og trivsel
- gir bedre søvn
- bedrer evnen til å mestre stress

For mer informasjon om bedriftshelse:

Grete Roede Bedrift
Norges Bedriftsidrettsforbund
Klinikk for Alle

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere